The legacy of the marxist interpretation of cultural industries in Latin America conceptual observations

Authors

  • Guillermo García Parra Fundación Universitaria Juan de Castellanos

Keywords:

capitalism, consumption, cultural goods, Latin America, production

Abstract

This article examines the implications that social scientists in Latin America could inherit from American and European interpretations of cultural industries to explain the problems that are manifested in the cultural fields of Latin American countries. Through analysis of contributions of Marxist interpreters of cultural industries, reflects on the use of such interpretations to explain Latin American conditions of production and consumption of cultural goods in the era of global capitalism. This text shows that Latin America, during the era of global capitalism, the occupants of fields of cultural production venture production of cultural goods under production conditions that are associated with the multicultural character of Latin American states, and, therefore, they are different from those that take into account the European and American social scientists exhibiting reflections on the conditions of cultural production in times of capitalism. In Latin American nations social problems related to the production and consumption of cultural goods depend on unique features like the multicultural character of Latin American nations, conflicts between modernization and tradition or national public policies.

Author Biography

Guillermo García Parra, Fundación Universitaria Juan de Castellanos

M. Sc. en Filosofía Facultad de Ciencias Sociales Fundación Universitaria Juan de Castellanos

References

Adorno, T. & Horkheimer, M. (1998). Dialéctica del Iluminismo. Madrid: Trotta.

Albornoz, L. (2005). Las Industrias Culturales como concepto. Revista del Observatorio de Industrias Culturales de Buenos Aires, 3.

Appadurai, A. (1996). Modernity at Large. Minnesota: University of Minnesota Press.

Appadurai, A. (1986). The social life of things. Cambridge: Cambridge University Press.

Bachelard, G. (2000). La poética del espacio. México, D. F.: Fondo de Cultura Económica.

Bachelard, G. (2004). Estudios. Buenos Aires: Amorrortu.

Bataille, G. (2007). El erotismo. Madrid: Tusquets Editores.

Baudrillard, J. (1997). Cultura y simulacro. Barcelona: Kairos.

Benjamin, W. (1989). La obra de arte en la época de su reproductibilidad técnica. En Discursos Interrumpidos I. Buenos Aires: Taurus. Recuperado de http://diegolevis.com.ar/secciones/Infoteca/benjamin.pdf.

Benjamin, W. (1969). llluminations. New York: Shocken.

Berman, M. (1988). Todo lo sólido se desvanece en el aire. La experiencia de la modernidad. Madrid: Siglo XXI.

BOP CONSULTING (2010). Mapping the creative industries: a toolkit. London: British Council´s Creative and Cultural Economy Series.

Bourdieu, P. (2012). La distinción. Madrid: Taurus.

Bourdieu, P. (1996). The rules of Art. Genesis and structure of the literary field. Stanford: Stanford University Press.

BRITISH COUNCIL (2010). Mapeo de las industrias creativas en Bogotá. Recuperado de http://www.britishcouncil.org.co/mapeo.pdf

Derrida, J. (2012). Espectros de Marx. Madrid: Trotta.

García Canclini, N. (2012). Geopolítica de la industria cultural e iniciativas emergentes.

III Congreso Internacional de la Asociación Argentina de Estudios de Cine y Audiovisual. Recuperado de http://www.asaeca.org/aactas/garc_a_canclini n_stor_-_geopol_ tica_ de_ la_industria_cultural_e_iniciativas_emergentes.pdf.

García Canclini, N. (2001). Sociedades hibridas. Estrategias para entrar y salir de la modernidad. Madrid: Paidós Ibérica.

García Canclini, N. (2008). Las industrias culturales y el desarrollo de México. Buenos Aires: Siglo XXI.

García Canclini, N. (1999). La globalización imaginada. Buenos Aires: Paidós.

Gramsci, A. (2004). Los intelectuales y la organización de la cultura. Buenos Aires:

Nueva Visión Argentina.

Hartley, J. (2005). Creative Industries. UK, USA, Australia: Blackwell Publishing.

Harvey, D. (1990). Los límites del capitalismo y la teoría marxista. México, D. F.: Fondo de Cultura Económica

Mateus, J. R., & Brasset, D. W. (2002). La globalización: sus efectos y bondades. En Economía y Desarrollo, 1 (1), 65-77.

Levi-Strauss, C. (1997). El pensamiento salvaje. México, D.F.: Fondo de Cultura Económica.

Marx, K. (1973). El Capital. Crítica de la economía política. México, D. F.: Fondo de Cultura Económica.

Marx, K. (2002). Manifiesto del Partido Comunista. Bogotá: Panamericana Editorial.

Newbigin, J. (2010). The creative economy: an introductory guide. London: British Council´s Creative and Cultural Economy Series.

Rey Vasquez, D. M. (2009). "El debate de las industrias culturales en América Latina y la Unión Europea". Época II (XV), 30, pp. 61-84.

Williams, R. (1977). Marxism and Literature. London and New York: Oxford University Press.

How to Cite

García Parra, G. (2014). The legacy of the marxist interpretation of cultural industries in Latin America conceptual observations. Cultura científica, (12), 92–102. Retrieved from https://revista.jdc.edu.co/index.php/Cult_cient/article/view/157

Downloads

Download data is not yet available.

Published

2014-10-27

Issue

Section

Review article