The tangent problem, a new vision to an ancient problem

Authors

  • Rafael Mauricio Angarita Cervantes Universidad Javeriana

DOI:

https://doi.org/10.38017/1657463X.597

Keywords:

differential calculus, tangent line, caratheodory derivative, geometry, polynomials

Abstract

This article is the result of the reflections that, as a high school teacher, have emerged from noticing the students' clear difficulty regarding the calculus subject. It is consolidated a proposal focused on the analysis and determination of the solution to the equation problem of the tangent line to polynomial functions; this solution is extended to form functions f(x)= ax , with n ε Q n ε Q and a ε R a ε R , by means of the so-called Caratheodory derivative; it is concluded with an alternative approximation that can also be object of study, even at elementary level.

Author Biography

Rafael Mauricio Angarita Cervantes, Universidad Javeriana

Magister en educación

References

Acosta, E., Delgado, C., y Rodríguez, C. (1992). La Derivada de Caratheodory. Matemáticas Enseñanza Universitaria, 2 (2), 31 - 38.

Apostol, T. (1965). Calculus. Nueva York, Estados Unidos. Editorial Reverté, S.A.

Cañizo, J. (2004). Ecuaciones diferenciales ordinarias en el sentido de Caratheodory. Recuperado de http://www.mat.uab.cat/canizo/tex/

Dovermann, K. (1999). Applied Calculus. Hawai, Estados Unidos. Universidad de Hawaii.

Gómez, J. y Vásquez, R. (s.f.). Sobre un concepto de derivada (a la Caratheodory) sin el formalismo epsilón – delta de Cauchy. Recuperado de http://intermat.fciencias.unam.mx/derivada2.pdf.

Knorr, W. (1993). The Ancient Tradition of Geometric Problems. Boston, Estados Unidos. Dover Publications INC.

Kuhn, S. (1991). The Derivative a La Caratheodory. American Mathematical Monthly, 98 (1), 40 - 44.

Luque, C. (1993). El Cálculo: Una Versión Sin El Concepto de Límite. Bogotá, Colombia. Universidad Pedagógica Nacional.

Ministerio de Educación Nacional MEN (1998). Matemáticas, lineamientos curriculares. Cooperativa Editorial Magisterio.

Pinzón, S. y Paredes, M. (1999). La derivada de Caratheodory en R2. Revista INTEGRACIÓN, 17 (2), 65-98.

Vargas, A., Torres, M., y Quintero, N. (2009). La derivada a la Caratheodory, una nueva concepción en el aprendizaje y la enseñanza del cálculo. Recuperado de http://funes.uniandes.edu.co/720/1/laderivada.pdf

How to Cite

Angarita Cervantes, R. M. (2019). The tangent problem, a new vision to an ancient problem. Cultura científica, (17), 113–137. https://doi.org/10.38017/1657463X.597

Downloads

Download data is not yet available.

Published

2019-08-05

Issue

Section

Article of scientific and technological research