Arts: a look at school creativity

Authors

DOI:

https://doi.org/10.38017/1657463X.598

Keywords:

art, creativity, school, education, training

Abstract

The reflection article explored the possibility that artistic practices have and their impact on the development of creativity. Since the arts and creativity project different views on the development of skills that enhance the divergent thinking of the individual (Goleman, Kaufman & Ray, 2016), the following questions came up: how to promote creativity in school from the use of the image, and what impact does the use of images have on the development of creative thinking in school? This led to the study of the following problem: how do some teachers’ strategies in the area of Arts and Cultural Education encourage creative activity in the school? Some analysis of documentary material related to concepts about art and creativity is carried out, approached from the qualitative-documentary point of view. For this purpose, it was necessary to review and classify documents, as well as record cards, which allowed us to understand the creative action in the subject in its structural part and the development of artistic skills, which allowed us to explore new ways of conceiving art and its appropriation in the promotion of artistic education.

Author Biographies

Sandra Yaneth Chaparro Cardozo, Universidad Santo Tomás

Magíster en educación

Docente. Universidad Santo Tomás (Tunja, Colombia)

Natalia Elizabeth Cañizalez Mesa, Universidad de Boyacá

Magister en educación 

Docente Investigadora. Universidad de Boyacá (Tunja, Colombia)

Franz Alberto Benavides Rozo, Universidad Santo Tomás

Magíster en educación

Docente. Universidad Santo Tomás (Duitama, Colombia)

References

Cerda, H. (2000). La creatividad en la ciencia y la educación. Bogotá, Colombia: Magisterio.

Dardoub, A. L. (2003). La creatividad en la escuela ¿una especie en peligro de extinción?, DAL Soluciones Creativas, 1-8. Reccuperado de https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=http://www.naque.es/revistas/pdf/R30.pdf&ved=2ahUKEwjWvOXAxdjkAhWl1lkKHcS0AvkQFjAAegQIAhAB&usg=AOvVaw0Aqeisl-PmMW6J_RkD5Y9j

Dinello, R. (2006). Ludocreatividad. Bogotá, Colombia: Aula alegre, Magiaterio.

Esquivas, S. M. (2004). Creatividad:defniciones, antecedentes y aportaciones. Digital Universitaria, 5(1), 2-17. Recuperado de http://www.revista.unam.mx/vol.5/num1/art4/art4.htm

Ferrandiz, C., Ferrando, M., Soto, G., Sainz, M., & Prieto, M. (2017). Divergent thinking and its dimensions: what we talk about and what we evaluate?. Anales de Psicología, 33(1), 40-47. https://dx.doi.org/10.6018/analesps.33.1.224371

Ferrero, R., Mitjáns, A., Montesino, L., Rodriguez, A., Ramo, M., & Waisburd, G. (2008). La creatividad: un bien cultural de la humanidad. México: Trillas.

García, O. (2014). Una mirada sobre los escenarios de la resistencia creativa ante la segregación y la exclusión del alumnado. Revista de educación inclusiva, 7(1), 16-29. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4772620

Giraldo, H. J. (2010). El cine en la educación y la educación en el cine. Miraton, (10), 1-9. Recuperado de https://www.utp.edu.co/educacion/raton/antes/miraton10/textos/el%20cine%20en%20la%20%20educacion.pdf

Goleman, D., Kaufman, P., & Ray, M. (2016). Espíritu creativo. Barcelona, España: Ediciones B.

Jiménez, C. A. (2001). Pedagogía de la creatividad y de la lúdica: emociones, inteligencia y habilidades secretos. Bogotá, Colombia: Mesa redonda, Magisterio.

Lowenfeld, V. (1961). Desarrollo de la capacidad creadora I. Buenos Aires, Argentina: Kapelusz.

Lowenfeld, V., & Britain, W. (1980). Desarrollo de la capacidad creadora. Argentina: Kapelsz.

Morales, C. (2017). La creatividad, una revisión científica. Arquitectura y Urbanismo. XXXVIII, 53-62. Recuperado de http://rau.cujae.edu.cu/index.php/revistaau/article/view/420/392

Read, H. (1969). Educación por el arte. Barelona, España: Editorial Paidós.

Rodríguez, L. M. (2010). El cine, estrategia para el desarrollo de pensamiento. Praxis & Saber, 1(2), 87-110. https://doi.org/10.19053/22160159.1100

Seltzer, K., & Bentley, T. (1999). La era de la creatividad: conocimientos y habilidades para una nueva sociedad. España: Aula XXI Santillana.

How to Cite

Chaparro Cardozo, S. Y., Cañizalez Mesa, N. E., & Benavides Rozo, F. A. (2019). Arts: a look at school creativity. Cultura científica, (17), 138–155. https://doi.org/10.38017/1657463X.598

Downloads

Download data is not yet available.

Published

2019-08-05

Issue

Section

Article of scientific and technological research