Legal clinic of public interest of Unisangil: origin and direction

Authors

  • Sergio Andrés López Zamora Fundación Universitaria Juan de Castellanos

DOI:

https://doi.org/10.38017/1657463X.684

Keywords:

Legal clinic, public interest, constructivist learning, Unisangil, legal research, new methodologies of the teaching and learning law

Abstract

It is known that the Legal Clinics form a new methodology of teaching and learning, tending to provide legal services that allow access to justice, in a commitment to a public interest at regional and national level. Under this presentation, it is indispensable that a high impact institution of higher education such as UNISANGIL – Chiquinquirá seat, is part of these new educational approaches, even more so when it can strengthen the legal spectrum of the country. In addition to this, since the theory often does not leave classrooms, it is important to show the student a practical work, with which he knows how the exercise of law materializes. Thus, with the present product, it is sought, on the one hand, to highlight some aspects of previous studies that dealt with the initial project of the Legal Clinic, and on the other, to exalt the direction to follow, in the light of the objectives, methodology And other factors that today shape and develop the project, in the sense of being part of the new educational trends of law, from academia, to practice, under the modality of constructivist learning and within the context of research training.

Author Biography

Sergio Andrés López Zamora, Fundación Universitaria Juan de Castellanos

Abogado de la Universidad Santo Tomas seccional Tunja, Diplomado en Conciliación en Derecho, Especialista y Magíster en Derecho Penal y Procesal Penal de la misma Universidad y estudiante de Doctorado en Derecho en la Universidad de Buenos Aires. Docente en la Fundación Universitaria de San Gil – UNISANGIL y en la Fundación Universitaria Juan de Castellanos

References

Abramovich, V. (1999). La enseñanza del derecho en las clínicas legales de interés público. Materiales para una agenda temática. En: F. González y F. Viveros (eds.), Defensa jurídica del interés público. Enseñanza, estrategias, experiencias (pp. 61-94). Editorial Universidad Diego Portales.

Ámbito Jurídico. (2011). Educación legal clínica: la revolución de la práctica jurídica. https://www.ambitojuridico.com/BancoConocimiento/Educacion-y-Cultura/noti-110215-12-educacion-legal-clinica-la-revolucion-de-la-practica-juridica

Álvarez, A. (2007). La educación clínica. Hacia la transformación de la enseñanza del derecho. En: M. Villareal y C. Courtis (coords.), Enseñanza clínica del derecho. Una alternativa a los métodos tradicionales de formación de abogados (pp. 225-245). Sans Serif Editores.

Barreto, C., Gutiérrez, L., Pinilla, B., y Parra C. (2006). Límites al constructivismo pedagógico. Revista educación y educadores, 9(1). http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0123-12942006000100002

Constitución Política de Colombia, (Const. P.). Artículos 150, 241 y 341. 4 de julio de 1991 (Colombia).

Frank, J. (1999). Una defensa de las escuelas de abogados. En: M. Böhmer (comp.), La enseñanza del derecho y el ejercicio de la abogacía (pp. 35-72). Editorial Gedisa.

Fundación Universitaria de San Gil Unisangil. (s.f.). Consultorio jurídico. http://www.unisangil.edu.co/consultorio-juridico

Pontificia Universidad Católica del Perú. (s.f.). Clínica jurídica de interés público. http://facultad.pucp.edu.pe/derecho/alumnos/servicios-en-el-campus/oficina-academica-de-responsabilidad-social/cursos/clinica-juridica-de-interes-publico/

Richard, W. (2007). La educación legal clínica como un medio para mejorar el acceso a la justicia en países en desarrollo con democracias incipientes. En: M. Villareal y C. Courtis (coords.), Enseñanza clínica del derecho. Una alternativa a los métodos tradicionales de formación de abogados (pp. 151-173). Sans Serif Editores.

Universidad Alberto Hurtado. (s.f.). Clínica jurídica. http://derecho.uahurtado.cl/clinica-juridica/

Universidad de Medellín. (s.f.). Clínica jurídica de interés público. http://www.udem.edu.co/index.php/clinica-juridica-de-interes-publico/clinica-juridica-informacion-general

Universidad de Tucumán. (s.f.). Información general sobre la clínica jurídica de interés público. http://www.derecho.unt.edu.ar/clinicajuridica/informaciongeneral.htm

Witker, J. (2007). Le enseñanza clínica como recurso de aprendizaje jurídico. Academia. Revista sobre enseñanza del derecho, 5(10), 181-207.

How to Cite

López Zamora, S. A. (2020). Legal clinic of public interest of Unisangil: origin and direction. Cultura científica, 1(18), 121–136. https://doi.org/10.38017/1657463X.684

Downloads

Download data is not yet available.

Published

2020-12-14

Issue

Section

Article of scientific and technological research