Paulo Freire's pedagogy and citizenship education in Colombia: another way of building democracy in schools

Authors

  • Harold Andrés Piedrahita Sánchez Fundación Universitaria Juan de Castellanos
  • Flor Marina Hernández Herrera Fundación Universitaria Juan de Castellanos

DOI:

https://doi.org/10.38017/1657463X.733

Keywords:

critic theory, freedom pedagogy, democracy

Abstract

This paper begins with a statement of citizenship education, its objectives and strategies implemented in the education of the 21st century. Subsequently, we analyze the role played by critical rationality in liberation pedagogy, considering the human being essentially in its dialogic, historical and transformative dimensions for Freire's thought and his particular vision of education as the realization of these dimensions. Then, the concept of dialogue for this author is described, and how this, when developed in the educational process, transforms the relationships of the subjects involved in the educational activities and encourages them to consider the context in which they live. It is important to emphasize that, this consideration not only seeks the contemplation of reality but its transformation by the collective action of the actors involved in the educational process; then, we consider the implications that dialogue and liberation pedagogy have in the society that thinks and claims to be democratic, therefore, we propose a critical and effective state of equality and freedom, which goes beyond the legal and formal considerations that may be enunciated in a code. Besides, we intend the foundation and experience of democracy in the construction and practice of this critical analysis.

Author Biographies

Harold Andrés Piedrahita Sánchez, Fundación Universitaria Juan de Castellanos

Magíster en Filosofía, Universidad de los Andes. Especialista en Ética y Pedagogía, Fundación Universitaria Juan de Castellanos. 

Flor Marina Hernández Herrera, Fundación Universitaria Juan de Castellanos

Especialista en Ética y Pedagogía, Fundación Universitaria Juan de Castellanos.

References

Adorno, T. (1978). Sobre la lógica de las ciencias sociales. Coponencia. En La Lógica de las ciencias sociales (pp. 29-46). Editorial Grijalbo S.A.

Chaux, E., Lleras, J., y Velásquez, A. M. (Eds.). (2004). Competencias ciudadanas: De los estándares al aula, una propuesta de integración a las áreas académicas (1. ed). Ministerio de Educación Nacional / CESO / Ediciones Uniandes.

Cortés, R. A. C. (2009). Educación ciudadana en Colombia: Dos coordenadas para un posible análisis. Educación y ciudad, 16, 105-118.

Diniz-Pereira, J. E., y Soares, L. J. G. (2019). Formação de educadoras/es, diversidade e compromisso social. Educação em Revista, 35, e217314. https://doi.org/10.1590/0102-4698217314

Fals Borda, O. (1987). Ciencia propia y colonialismo intelectual. Los nuevos rumbos. Carlos Valencia Editores.

Foucault, M. (2009). El gobierno de sí y de los otros. Curso en el College de France (1982-1983). Fondo de Cultura Económica de Argentina.

Freire, P. (1974). Concientización: Teoría y práctica de la liberación. Ediciones Búsqueda.

Freire, P. (1990). La naturaleza política de la educación. Paidós.

Freire, P. (1993). Política y educación. Editorial Laboratorio Educativo.

Freire, P. (2009). Educación como práctica de libertad. Siglo XXI Editores.

Giroux, H. (1992). Teoría y resistencia en la educación; una pedagogía para la oposición. Siglo XXI Editores.

Haddad, S. (2019). Política, educação e atualidade do pensamento freiriano. Educação em Revista, 35, e214048. https://doi.org/10.1590/0102-4698214048

Jara, O. (2019). Palavra abierta - educación popular, contexto latinoamericano y el legado de Paulo Freire. Educação em Revista, 35, e215005. https://doi.org/10.1590/0102-4698215005

Kelsen, H. (1934). Esencia y valor de la democracia. Labor.

Marcuse, H. (1985). El hombre unidimensional. Planeta de Agostini.

Mesa, A. (2008). La formación ciudadana en Colombia. Revista Uni-pluriversidad, 8(3 Suplemento). https://revistas.udea.edu.co/index.php/unip/article/view/1814

Ministerio de Educación Nacional. (2004). Formar para la ciudadanía sí es posible. Ministerio de Educación Nacional: http://www.mineducacion.gov.co/1621/articles-75768_archivo_pdf.pdf

Ministerio de Educación Nacional y Fondo de Población de las Naciones Unidas. (2006). Proyecto piloto de educación para la sexualidad y construcción de ciudadanía: hacia la formación de una política pública. Imprenta Nacional de Colombia.

Peralta, B. (2009). La formación ciudadana en el sistema educativo de colombia: ¿una mirada reactiva o transformadora? Eleuthera, 3, 165-178.

Ruíz, A., y Chaux, E. (2005). La Formación de Competencias Ciudadanas (1°). Asociación colombiana de facultades de educación - Ascofade.

Streck, D. R., Pitano, S. de C., y Moretti, C. Z. (2017). Educar pela participação, democratizar o poder: o legado freireano na gestão pública. Educação em Revista, 33(0). https://doi.org/10.1590/0102-4698167880

Torres, J., y Díaz, A. (2017). Las vías de la educación ciudadana en Colombia. Revista Folios, 47. https://doi.org/10.17227/01234870.21folios47.64

Vasco, C. E. (1994). Tres estilos de trabajo en las ciencias sociales. CINEP.

Zuleta, E. (1995). Educación y democracia, un campo de combate. Fundación Estanislao Zuleta.

How to Cite

Piedrahita Sánchez, H. A., & Hernández Herrera, F. M. (2021). Paulo Freire’s pedagogy and citizenship education in Colombia: another way of building democracy in schools. Cultura científica, 1(19), 79–104. https://doi.org/10.38017/1657463X.733

Downloads

Download data is not yet available.

Published

2021-06-15

Issue

Section

Article of scientific and technological research