Exploring the use of Kahoot to teach english grammar in higher education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.38017/1657463X.797

Keywords:

gamification, Kahoot, teaching English grammar

Abstract

This article shows the results of a study that consisted of the implementation of Kahoot as a gamification tool in an English as a foreign language class in higher education. The objectives of this article are to verify if promoting the teaching of English grammar, in which the use of Kahoot is integrated, contributes to motivating students to learn and to stimulate the study of grammatical contents in higher education, and to know the opinions of the students on the implementation of this gamification tool to teach grammar. The study used a mixed methods (qualitative and quantitative) research design in which the participation of the students in the teaching of gamified grammar was observed and a questionnaire was used at the end of the semester. The results show that students highly value the use of Kahoot to review the grammar topics explained in class, as it allows them to review what they have learned in a playful way, apply theory to practice in a dynamic way, and check errors in a gamified way. The main conclusions of the study show that Kahoot stimulates the teaching-learning process, and encourages the motivation and creativity of the students.

Author Biography

María Dolores Martínez Lirola , Universidad de Alicante

Doctora en Filología Inglesa por la Universidad de Jaén

Profesora Titular de la Universidad de Alicante y

Research Fellow de la University of South Africa (UNISA)

References

Abt, C.C. (1987). Serious Games. University Press of America.

Amaya, I. & Bajaña, J. (2020). The use of gamification to enhance the English as a foreign language. Polo del Conocimiento, 43(5), 865-881. https://doi.org/10.23857/pc.v5i3.1388

Bernardo, P., Gómez, A. & Vergara, D. (2021). Gamificación en aulas bilingües de secundaria: una experiencia educativa. Encuentro, 29, 1-16.

Bilgin, C. & Gul, A. (2020). Investigating the effectiveness of gamification on group cohesion, attitude, and academic achievement in collaborative learning environments. TechTrends, 64(1), 124-136. https://doi.org/10.1007/s11528-019-00442-x

Boquete, G. (2014). El juego dramático en la práctica de las destrezas orales. ASELE.

Buckley, P., Doyle, E. & Doyle, S. (2017). Game On! Students’ perceptions of gamified learning. Educational Technology & Society, 20(3), 1-10. https://bit.ly/2U5rMjL

Calabor, M., Mora, A. & Moya, S. (2017). Adquisición de competencias a través de juegos serios en el área contable: un análisis empírico. Revista de Contabilidad, 7, 1-10. https://doi.org/10.1016/j.rcsar.2016.11.001

Calvo, V. & López, M. (2021). University classroom gamification: a “reverse escape room” experience. REDU. Revista de Docencia Universitaria, 19(1), 45-74. https://doi.org/10.4995/redu.2021.15666

Cantador, I. (2015). La competición como mecánica de gamificación en el aula: Una experiencia aplicando aprendizaje basado en problemas y aprendizaje cooperativo. In R. Contreras Espinosa & J. L. Eguia (Eds.), Gamificación en aulas universitarias (pp. 68-97). Bellaterra.

Caponetto, I, Earp, J. & Ott, M. (2014). Gamification and education: a literature review. In C. Busch (Ed.), Proceedings of the 8th European Conference on Games- Based Learning – ECGBL (pp. 50-57). Academic conferences and publishing international Limited.

Contreras, R. (2016). Presentación. Juegos digitales y gamificación aplicados en el ámbito de la educación. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 19(2), 27-33. http://dx.doi.org/10.5944/ried.19.2.16143

Córdoba, E., Lara, F. & García, A. (2017). El juego como estrategia lúdica para la educación inclusiva del buen vivir. ENSAYOS, Revista de la Facultad de Educación de Albacete, 32(1), 81-92.

De Soto, I. (2018). Herramientas de gamificación para el aprendizaje de ciencias de la tierra. Edutec. Revista Electrónica de Tecnología Educativa, 65, 29-39. https://doi.org/10.21556/edutec.2018.65.1143

Deterding, S. (2012). Gamification: designing for motivation. Interactions, 19(4), 14-17.

Deterding, S., Dixon, D., Khaled, R. & Nacke, L. (2011). From game design elements to gamefulness: Defining gamification. In Proceedings of the 15th International Academic MindTrek Conference: Envisioning Future Media Environments (pp. 9-15). ACM. http://dx.doi.org/10.1145/2181037.2181040

Fernández, P., Ordóñez, E., Vergara, D. & Gómez, A. (2020). La gamificación como técnica de adquisición de competencias sociales. Prisma Social, 31, 388-409.

Figueroa, J. (2015). Using gamification to enhance second language learning. Digital Education Review, 27, 32-54.

Gabarrón, Á., Pino, A., Salvadores, C. & Trujillo, F. (2020). Tecnología para la enseñanza y el aprendizaje de lenguas extranjeras. La enseñanza de lenguas asistida por ordenador. Pasado, presente y futuro. Pragmalingüística, 28, 238-254.

Gil, J. & Cantillo, C. (2018). Las relaciones interactivas en el coaching educativo, base imprescindible para la gamificación. In R. Marfil-Carmona, S. Osuna-Acedo & P. González-Aldea (Eds.), Innovación y esfuerzo investigador en la Educación Mediática contemporánea (pp. 175-192). Egregius Ediciones.

González, F. & Lasagabaster, D. (2019). Enhancing L2 Motivation and English Proficiency through Technology. Complutense Journal of English Studies, 27, 59-78.

Hewings, M. (2013). Advanced Grammar in Use (3rd ed.). Cambridge University Press.

Kapp, K. (2012). The gamification of learning and instruction: Game-based methods and strategies for training and education. John Wiley.

Llorente, C., Gil, J. & Hurtado, A. (2022). Editorial. Alteridad. Revista de Educación, 17(1), 7-10.

Marín, V. (2015). La gamificación educative: una alternativa para la enseñanza creativa. Digital Education Journal, 90, 1-4.

Martínez, G. (2017). Tecnologías y nuevas tendencias en educación: aprender jugando. El caso de Kahoot. Opción, 83, 252-277.

McGonigal, J. (2011). Reality is broken: why games make us better and how they can change the world. Penguin Press.

Medina, J., Cruz, L. & Jarauta, B. (2016). La dimensión dialógico-reflexiva del conocimiento didáctico del contenido en la docencia universitaria. Revista de Educación, 374, 69-93. https://doi.org/10.4438/1988-592X-RE-2016-374-326

Miller, C. (2013). The gamification of education. Developments in business simulation and experiential learning, 40, 196-200.

Moliní, F. & Sánchez, D. (2019). Fomentar la participación en clase de los estudiantes universitarios y evaluarla. REDU, Revista de Docencia

Universitaria, 17(1), 211-227.

Montoya, A., Moss, S. & Riestra, B. (2019). Kahoot! y Challenge, recursos online para las asignaturas de “Lengua española” y “Lengua inglesa” en los grados de Traducción y Comunicación Intercultural, Publicidad y Relaciones Públicas y Turismo. In E. de la Torre

Fernández (Ed.), Contextos universitarios transformadores: construíndo espazos de aprendizaxe. III Xornadas de Innovación Docente (pp. 57-70). Universidade da Coruña. https://doi.org/10.17979/spudc.9788497497121.057

Oliva, H. A. (2017). La gamificación como estrategia metodológica en el contexto educativo universitario. Realidad y Reflexión, 44, 29-47. https://doi.org/10.5377/ryr.v44i0.3563

Prieto, J. (2020). Una revisión sistemática sobre gamificación, motivación y aprendizaje en universitarios. Teri, 32(1), 73-99. http://dx.doi.org/10.14201/teri.20625

Putz, L., Hofbauer, F. & Treiblmaier, H. (2020). Can gamification help to improve education? Findings from a longitudinal study. Computers in Human Behavior, 110, 106392. https://doi.org/10.1016/j.chb.2020.106392

Salvador, C. (2021). Gamificando en tiempos de coronavirus: el estudio de un caso. RED. Revista Educación a Distancia, 65(21), 1-20. https://doi.org/10.6018/red.439981

Seixas, L., Gomes, A. & de Melo, I. (2016). Effectiveness of gamification in the engagement of students. Computers in Human Behavior, 58, 48-63.

Strickland, H. & Kaylor, S. (2016). Bringing your a-game: Educational gaming for student success. Nurse Education Today, 40, 101-103. http://doi.org/10.1016/j.nedt.2016.02.014

Tamayo, A. & Restrepo, J. (2016). El juego como mediación pedagógica en la comunidad de una institución de protección, una experiencia llena de sentidos. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos, 13(1), 105-128. https://doi.org/10.17151/rlee.2017.13.1.6

Treiblmaier, H., Putz, L. & Lowry, P. (2018). Setting a definition, context, and theory-based research agenda for the gamification of non-gaming applications. Association for Information Systems Transactions on Human-Computer Interaction (THCI), 10(3), 129-163. https://doi.org/10.17705/1thci.0010

Urh, M., Vukovic, G. & Jereb, E. (2015). The model for introduction of gamification into e-learning in higher education. Procedia-Social and Behavioral Science, 197, 388-397.

Villalustre, L. & Del Moral, M. (2015). Gamificación: Estrategia para optimizar el proceso de aprendizaje y la adquisición de competencias en contextos universitarios. Digital Education Review, 27, 13-31.

Werbach, K. (2014). (Re) Defining gamification: a process approach, persuasive technology. Lecture Notes in Computer Science, 8462, 266-272. https://doi.org/10.1007/978-3-319-07127-5_23.

Werbach, K. & Hunter, D. (2012). For the win: How game thinking can revolutionize your business. Wharton Digital Press.

How to Cite

Martínez Lirola , M. D. (2022). Exploring the use of Kahoot to teach english grammar in higher education. Cultura científica, 1(20). https://doi.org/10.38017/1657463X.797

Downloads

Download data is not yet available.

Published

2022-09-13

Issue

Section

Article of scientific and technological research