EDUCATION AND PUBLIC POLICIES AIMED TO FEMALE WORK IN ARGENTINA

Authors

  • Damián Alejandro Cipolla

Keywords:

Female labor, training workers, National Commission on Learning and Vocational Guidance.

Abstract

This work aims to make visible state intervention through the continuities and transformations oriented to the inclusion of women in the labor sphere. Also, analyzing the National Commission on Learning and Vocational Guidance under the Ministry of Labor and Welfare as a political tool in the field of training workers, allowing to observe the state as a means of channeling the distribution of knowledge to the population and education as a means of social advancement, which dignifies the working masses.

Author Biography

Damián Alejandro Cipolla

Doctorando en Orientación en Ciencias Sociales y Humanas, y docente de la Universidad Nacional de Luján / Universidad Nacional del Oeste.

References

Altamirano, C. (2002). Ideologías Políticas y debate cívico. En: J.C. Torre. Nueva Historia Argentina. Los Años Peronistas (1943-1955). Argentina: Sudamericana.

Bisig, N.E. (s.f.). La Relación Estado Familia e Infancia en la Argentina -El Proceso de Construcción de la Infancia. Recuperado de http://bibliotecavirtual.clacso.org.ar/ar/libros/grupos/bisig.pdf

Bolívar, J. (s.f.). Peronismo y cultura política argentina. Revista Peronistas, 21-33. Recuperado de http://www.cepag.com.ar/pdf/peronistas_5/bolivar.pdf

Buchbinder, P. (2008). La universidad, breve introducción a su evolución histórica. Santa Fe: Universidad Nacional del Litoral. Recuperado de http://www.unlvirtual.edu.ar/wp-content/recursos/La_universidad_breve_evolucion_historica.pdf

Cattaruzza, A. (2001). Descifrando pasado: Debates y representaciones de la historia nacional. En: Nueva Historia Argentina (Tomo 7). Buenos Aires: Sudamericana.

Cattaruzza, A. (2007). Los usos del pasado. La historia y las políticas argentinas en discusión, 1910-1945. Buenos Aires: Sudamericana.

Cipolla, D., Macek, L., & Martínez, R. (2008). La embajadora de la Paz. La gira internacional de Eva Perón. Argentina: INHIEP.

Cipolla, D. (2016). Una mirada histórica sobre la enfermería argentina. La Escuela de Enfermeras de la Fundación Eva Perón. Argentina: INIHEP.

Dios Herrero, M. (2006). El trabajo de las empleadas domésticas: entre lo doméstico (privado) y lo asalariado (público). La Aljaba, 10. Luján: Universidad Nacional de Luján. Recuperado de http://www.biblioteca.unlpam.edu.ar/pubpdf/aljaba/v10a10dios.pdf

Fernández, E., & Yarza, C. (1993). El sindicalismo en la Argentina: Una Mirada Histórica desde los ‘90. En: A. Roig (comp.). Argentina del ‘80 al ‘80. Balance Social y Cultural de un Siglo. México: Universidad Nacional Autónoma de México.

Gene, M. (2001). Madres, enfermeras y votantes: representaciones de la familia e imágenes femeninas en el primer peronismo (1946-1955). Ponencia presentada en el I Congreso Internacional de Teoría e Historia de las Artes, Centro Argentino de Investigadores de Arte, Buenos Aires, Argentina. Recuperado de http://www.caia.org.ar/docs/Gene.pdf

Giogis, L., & Ramaglia, D. (1993). Horizonte ideológico en las políticas culturales del siglo XX argentino. En: A. Roig (comp.). Argentina del 80 al 80. Balance social y cultural de un siglo. México: Universidad Nacional Autónoma de México.

James, D. (1987). 17 y 18 de octubre de 1945: el peronismo, la protesta de masas y la clase obrera argentina. Revista Desarrollo Económico, 27(107), 445-461. doi: 10.2307/3467059.

James, D. (1990). Resistencia e integración. El peronismo y la clase trabajadora argentina, 1946-1976. Buenos Aires: Sudamericana.

Legnazzi Juan (1948). Higiene del Trabajo. Una repartición del Estado cuida la salud del trabajador. Revista Plumadas, 1(5), 30-31

Lobato, M.Z. (2007). Historia de las trabajadoras en la Argentina. Argentina: Edhasa.

Lobato, M.Z., & Suriano, J. (2014). Las instituciones laborales en la Argentina (1900-1955). Buenos Aires: Edhasa.

Macek, L. (2013). La Revista de la Universidad Obrera Nacional 1953- 1955. XIV Jornadas Interescuelas/Departamentos de Historia. Departamento de Historia de la Facultad de Filosofía y Letras. Universidad Nacional de Cuyo, Mendoza.

Malatesta, A.A. (2010). La creación de la universidad obrera nacional y la hora de la industria: la conexión universitaria entre el aula y el trabajo. Buenos Aires: Universidad de Ciencias Empresariales y Sociales.

Nash, M. (1999). El mundo de las trabajadoras: Identidades, Cultura de Género y Espacios de Actuación. En: Cultura social en el mundo del trabajo. España: Universidad de Valencia.

Nogueira, S. (2014). La revista ministerial Aprendizaje (Argentina, 1952): La intervención oficial en la representación del obrero menor de edad y su lectura de tiempo libre. Traslaciones, 1(2), 31-56.

Ochoa de Eguileor, J. (2007). Memorias de un ciudadano ilustre. Argentina: Instituto Nacional de Investigaciones Históricas Eva Perón.

Palermo, A. (2006). Teorías sobre el rol de la mujer en la sociedad. En: Mujeres y elecciones no tradicionales: el caso de la Universidad Nacional de Luján (Tesis inédita de doctorado). Buenos Aires: Universidad de Buenos Aires.

Panella, C., & Korn, G. (2010). Ideas y debates para la Nueva Argentina. Revistas Culturales y políticas del peronismo (1946-1955). Argentina: Ediciones de Periodismo y Comunicación, Universidad Nacional de La Plata.

Perón, J.D. (1951). La tercera posición en la prédica y el ejemplo de Perón. Buenos Aires: Subsecretaría de Informaciones Presidencia de la Nación.

Perón, J.D. (1949). La Comunidad Organizada. Buenos Aires: Subsecretaría de Informaciones Presidencia de la Nación.

Pineau, P., & Dussel, I. (1995). De cuando la clase obrera entró al paraíso: La educación técnica estatal en el primer peronismo. En: A. Puiggrós (directora). Historia de la Educación en la Argentina. Discursos pedagógicos e imaginario social en el peronismo (1945 – 1955) (Tomo VI). Buenos Aires: Galerna.

Puiggrós, A., & Bernetti, J.L. (2006). Peronismo: Cultura política y educación (1945-1955). Buenos Aires: Galerna.

Regolo, S. (2013). Hacia una democracia de masa. Buenos Aires: INIHEP.

Rein, R. (1999). Preparando el camino para el peronismo: Juan A. Bramuglia como interventor federal en la Provincia de Buenos Aires. European Review of Latin American and Caribbean Studies, (67), 35-55.

Ruiz, G. (2012). La estructura académica argentina: Análisis desde la perspectiva del derecho a la educación. Buenos Aires: Eudeba.

Tedesco, J.C. (1986). Educación y Sociedad en la Argentina (1880-1945). Buenos Aires: Ediciones Soler.

Torre, J.C. (1990). Los Orígenes del Peronismo. Revista La Ciudad Futura, 23/24. Recuperado de http://historiapolitica.com/datos/boletin/polhis8_TORRE.pdf

Torre, J.C., & Pastoriza, E. (2002). La democratización del bienestar. En J.C. Torre. Nueva Historia Argentina: Los Años Peronistas (1943-1955) (Tomo VIII). Argentina: Sudamericana.

How to Cite

Cipolla, D. A. (2015). EDUCATION AND PUBLIC POLICIES AIMED TO FEMALE WORK IN ARGENTINA. Development, Economy and Society, 5(1), 99–120. Retrieved from https://revista.jdc.edu.co/index.php/deyso/article/view/160

Downloads

Download data is not yet available.

Published

2015-11-11

Issue

Section

Artículos de revisión