ACCESS TO THE RIGHT TO EDUCATION IN FEMALE INMATE POPULATION OF COLOMBIA

Authors

  • Jeimy Tatiana Rodríguez Naranjo

Keywords:

Education, Law, Detention, Human Rights, Resocialization, Dignity

Abstract

This research aims to establish the importance of the human right of access to education as a guideline of rehabilitation within the execution of the sentence of the female prison population of Colombia. In the context in which this research was established converges various social, economic, educational and cultural factors that affect the enjoyment of the right to freedom, an analysis is done from the legal field of human rights (positivization) and recognition of the recluse women as subjects of rights, aimed at highlighting the importance of a proper process of rehabilitation through access to education redignifique the prison population in the enjoyment of their human rights, because the loss of freedom limits the enjoyment of social and civil rights, associated with the chaotic crisis of overcrowding and inner prison violence. Art studies on access to the right to education in prison context as resocializing pattern of Francisco Jose Scarfó (2002), Abraham Magendzo (2002), Katarina Tomasevski (2009), Marcela Lagarde (2005), Paulo Freire (1965), also cited the Universal Declaration of HR, international agreements, national jurisprudence and various public policies on the enjoyment of the human right to education in state prison finally cited conclusions relevant to the research topic is set. 

Author Biography

Jeimy Tatiana Rodríguez Naranjo

Docente licenciada en Educación Básica. Especialista en informática para la Docencia, de la Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia. Estudiante de Maestría en Derechos Humanos de la Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia en terminación académica. Actualmente, labora en el Instituto Técnico Santo Tomás de Aquino de Duitama.

References

Asamblea General de Las Naciones Unidas. (1966). Pacto Internacional de los Derechos Económicos, Sociales y Culturales.

Azóala, E., y Yamacán, C. (2004). Las mujeres olvidadas. Bogotá.

Freire, P. (1965). Pedagogía del Oprimido. Buenos Aires: Siglo XXI.

Instituto Nacional Penitenciario Colombiano y Carcelario. (2015). Informe estadístico del INPEC, Junio de 2015. Recuperado de http://www.inpec.gov.co/portal/page/portal/Inpec/Institucion/Estad%EDsticas/Informes%2 0y%20Boleti nes%20Estad%EDsticos.

Lagarde y de Los Ríos, M. (2005). Los cautiverios de las mujeres: madres, esposas, monjas, putas, presas y locas. México: Universidad Nacional Autónoma de México.

Magendzo, A. (2002). Pedagogía Crítica y educación en Derechos Humanos. Recuperado de http://educacioncritica.fong dcam.org/files/2011/03/PEDAGOGIA-CRITICA-YEDUCACION-EN-DERECHOS-
HVAGOSTO-02.pdf

Muñoz, V. (2004-2010). Relator Especial de la ONU sobre el derecho a la educación. Tomado de http://www2.uned.es/dpto-derecho-politico/Educacion_Derechos_NU.pdf

De Olmo, R. (1998). Criminalidad y criminalización de la mujer en la región andina. Caracas: Nueva Sociedad.

Régimen Penitenciario de Colombia ley 65 de 1993.

Scarfó, F- (2002). Artículo “El derecho a la educación en las cárceles como garantía de la educación en derechos humanos”. Publicado en revista IIDH. Argentina.

Tomasevski, K. (2003). Contenido y vigencia del derecho a la educación. Cuadernos Pedagógicos, IIDH, San José de Costa Rica.

How to Cite

Rodríguez Naranjo, J. T. (2015). ACCESS TO THE RIGHT TO EDUCATION IN FEMALE INMATE POPULATION OF COLOMBIA. Development, Economy and Society, 4(1), 27–50. Retrieved from https://revista.jdc.edu.co/index.php/deyso/article/view/180

Downloads

Download data is not yet available.

Published

2015-06-06

Issue

Section

Artículos de reflexión