Rats, hares and snakes: the fable of adolescent offenders in schools

Authors

  • Víctor Mendoza Padilla Corporación Universitaria Rafael Núñez
  • Jairo Alonso Mendoza Padilla Universidad de Cartagena

DOI:

https://doi.org/10.38017/23228040.634

Keywords:

Education, street language, school, socialization

Abstract

It was established as a general objective when investigating, to reveal the contextual and relational conditions between adolescent offenders inside the District Educational Institution (DEI) José Jaime Rojas in the city of Bogotá and the Agroindustrial Technical Educational Institution (ATEI) (Arjona, Bolívar, Colombia). The focus groups and semi-structured open-ended interviews allowed clarifying contextual living conditions and relationships with partners whose divergence is represented in the use of language, by assigning diverse properties to pronouns and adjectives according to the territory. We searched to describe the school conditions (academic and cohabitation) of them in school, hoping to understand how in a language they self-recognize and create as subjects in criminal matters. The following work shows how language affects the type of relationships that occur between adolescent offenders, for which we use fables to describe what has been narrated. In the second section, it is established how the school is a space for encounters of knowledge and socialization, distant from the academic learning that is expected, with traditional teaching methods that make the subject invisible. And the third axis refers to the contextual conditions that surround the research, in order to close with the conclusions of the research carried out.

Author Biographies

Víctor Mendoza Padilla, Corporación Universitaria Rafael Núñez

Trabajador Social de la Universidad de Cartagena. Magister en Trabajo Social énfasis en familia y redes sociales Universidad Nacional de Colombia. Docente-Orientador para la Secretaria de Educación Departamental de Bolívar y Docente para el programa de Trabajo Social para la Corporación Universitaria Rafael Núñez en la ciudad de Cartagena (Bolívar). Correo: victormendozapadilla@gmail.com

Jairo Alonso Mendoza Padilla, Universidad de Cartagena

Licenciado en Educación Básica con énfasis en Lengua castellana e Inglés de la Corporación Universitaria del Caribe. Magister en Didáctica del Inglés, Universidad de Caldas.  Docente Universidad de Cartagena. Docente de Ingles para la Secretaria de Educación Departamental de Bolívar.

References

Berger, P., y Luckmann, Th. (1999) La construcción social de la realidad. Madrid, España: Ed. Paidos

Contreras, J. (2000) Percibir la singularidad, y también las posibilidades, en las relaciones educativas ¿Una pedagogía de la singularidad? [Web] Recuperado de: http://absta.info/percibir-la-singularidad-y-tambin-las-posibilidades-en-las-rel.html

Esopo. (2014). Fábulas. Recuperado de http://edyd.com/

Feixa, C. (1999) De jóvenes bandas y tribus. Ariel: Barcelona.

El tiempo (2015) Recuperado de http://www.eltiempo.com/archivo/documento/CMS-16624127

ICBF (s.f.) Ruta jurídica del procedimiento administrativo de restablecimiento de derechos de niños, niñas o adolescentes con sus derechos inobservados, amenazados o vulnerados PARD Recuperado de http://www.icbf.gov.co/portal/page/portal/PortalICBF/bienestar/proteccion/autoridades/PARDrutajuridicacompleta2016.pdf

Habermas, J. (2008) El discurso filosófico de la modernidad, Buenos Aires, Argentina, Katz Editores.

Mendoza, V. (2011) Una mirada a los saberes de acción de los profesionales en Trabajo Social en el abordaje de familias de adolescentes infractores privados de la libertad. Recuperado de http://www.bdigital.unal.edu.co/5121/1/Una_mirada_a_los_saberes_de_acci%C3%B3n_de_los_profesionales_en_Trabajo_Social_en_el_abordaje_de_familias_de_adolescentes_infractores_privados_de_la_libertad.pdf

Personería de Bogotá (2016) Recuperado de: http://www.personeriabogota.gov.co/informacion-general/noticias/item/446-no-hay-planes-serios-de-prevencion-de-drogadiccion-en-colegios-personero

Popper, K. (1961) El desarrollo del conocimiento científico. Conjeturas y refutaciones. Edirus.

Popper, K. R. (1998). “Conocimiento Objetivo: un enfoque evolucionista”. Madrid, España, Editorial Tecnos.

Schön, Donald. (1983). The Reflective Practitioner. How Proffessionals think in Action". New York Basic Books, Harper Colophon.

Vélez Restrepo, O. (2003). Reconfigurando el trabajo social. Perspectivas y tendencias contemporáneas Buenos Aires, Argentina, Ed. Espacio.

How to Cite

Mendoza Padilla, V., & Mendoza Padilla, J. A. (2018). Rats, hares and snakes: the fable of adolescent offenders in schools. Development, Economy and Society, 7(1), 195–210. https://doi.org/10.38017/23228040.634

Downloads

Download data is not yet available.

Published

2018-12-03

Issue

Section

Artículos de reflexión