Appropriation and use of ict for people with motor disabilities

Authors

  • Orley Camilo Silva Becerra Universidad Pedagógica y tecnológica de Colombia
  • Clara Emilse Rojas Morales Universidad Pedagógica y tecnológica de Colombia (UPTC)

DOI:

https://doi.org/10.38017/23228040.719

Keywords:

Cognitive disability, physical disability, mental disability, motor disability, sensory disability, educational inclusion, ICTs

Abstract

This article aims to present the results of an investigation that aimed to provide people with physical disabilities, training in the use of ICT, seeking in this way the improvement of their lives in different areas such as education, the correct development free time, communication and many other activities that in some way contribute to the personal and social development of each of those involved. There are a considerable number of people with some type of disability, of which few have the ability to understand the use of technological tools. It is intended to help their comprehensive, professional training, with the use of different ICT tools, providing technical support with professionals willing to focus on their appropriation and in this way, become an informative medium, acting as multipliers and helping this type of society, eliminating the myth that this group of people lack value and being clear that people with disabilities have needs, desires, feelings and the right to be given the opportunity to express their capacities, abilities, skills and values. which can be put into practice within our society.

Author Biographies

Orley Camilo Silva Becerra, Universidad Pedagógica y tecnológica de Colombia

Ingeniero Industrial Universidad Industrial de Santander(UIS)
Candidato a Magister en TIC aplicadas a la ciencia de la educación
Universidad Pedagógica y tecnológica de Colombia (UPTC)

Clara Emilse Rojas Morales, Universidad Pedagógica y tecnológica de Colombia (UPTC)

Licenciada en Matemáticas, Magister en Docencia de las Matemáticas
Universidad Pedagógica y tecnológica de Colombia (UPTC)

 

References

Aloclaro (1983): La distrofia muscular. Editorial Popular. Madrid.

Argullo, C. Y López-Herce, J. (1988): El niño disminuido físico. Orientaciones a padres y educadores. INSERSO. Madrid.

Basil, C. (1990): Los alumnos con parálisis cerebral: desarrollo y educación. En Marchesi A.

Baumgart, D., Jonson, J. Y Helmstetter, E. (1996). Sistemas alternativos de comunicación para personas con discapacidad. Madrid, Alianza Editorial

Buitrago, L. (2007). Las políticas públicas en discapacidad: análisis y propuestas desde la perspectiva de la gerencia social

Bustos, J. A. (2015). Bogotá, una ciudad que no ve por sus invidentes. Pontificia Universidad Javeriana.

Cardona, M; Gallardo, V. Salvador, M.L (2001): Adaptar la Escuela. Málaga, Aljibe

Coll, C. Y Palacios, J. Desarrollo psicológico y educación. Tomo III. Alianza Editorial. Madrid.

Corte Constitucional de Colombia, Sentencia T-551/11 (2011).

Creena. (2000). Necesidades Educativas Especiales: Alumnado con Discapacidad Motórica. Pamplona, Gobierno de Navarra.

Da Rosa, T. & Mas, M. (2013). Discapacidad y educación inclusiva en Uruguay. Montevideo: Centro de Archivos y Acceso a la Información Pública, Federación Uruguaya de Padres de Personas con Discapacidad Intelectual. Recuperado de http://www.cainfo.org.uy/wp-content/uploads/2013/10/327_Informe-Educacion-Inclusiva-Difusion2013.pdf.

Equipo del módulo de motóricos del CREENA (2000). Necesidades Educativas Especiales: Alumnado con Discapacidad Motórica. Pamplona, Gobierno de Navarra. Recuperado de: https://www.educacion.navarra.es/web/publicaciones/catalogo/-/asset_publisher/JONi5m8mCym2/content/necesidades-educativas-especiales-alumnado-con-discapacidad-motorica?inheritRedirect=false

Gallardo Jáuregui, Ma V Y Salvador López, Ma L (1994): Discapacidad Motórica. Aspectos psicoevolutivos y educativos. Málaga: Aljibe.

García Ponce, F., Fonoll Salvador, J., & García Fernández, J. (2011). Accesibilidad, TIC y Educación. Madrid: Ministerio de Educación de España.

Goffman, Erving. (1986). La identidad deteriorada. Buenos Aires: Amorrortu, editores.

Junta de Andalucía (2003): Guía para la atención educativa a los alumnos y alumnas con discapacidad motora.

Martínez-Segura, M.J. Y García-Sánchez, F.A. (2004). Resultados preliminares de la valoración de la HMES por profesionales de la Educación Especial. En F.J. Soto y J. Rodríguez (Coords). Tecnología, Educación y Diversidad: retos y realidades de la inclusión digital. Murcia: Consejería de Educación y Cultura (pp. 279-284).

Meresman, S. (2013). La situación de niños, niñas y adolescentes con discapacidad en Uruguay. La oportunidad de la inclusión. Recuperado de http://www.unicef.org/uruguay/spanish/discapacidad-en-uruguay-web.pdf.pdf.

Rodríguez Gallego, F., & Rojas Sierra, L. (2007). Diseño e Implementación de un Departamento De Capacitación Especializado en las Tecnologías Informáticas Desarrolladas para personas con Limitación Visual, para la Fundación VER. . Bogotá: Pontificia Universidad Javeriana.

Tamayo Fernández, M., López Leal, G., & Bermúdez Rey, M. (2012). Liderazgo y Empoderamiento de Personas en Condición de Discapacidad. Bogotá: Javegraf.

Tenorio, S. (2011). Formación docente y necesidades educativas especiales. Estudios Pedagógicos, 37(2), 249-265. Recuperado de http://www.scielo.cl/scielo.php?pid=S0718-07052011000200015&script=sci_arttext

Vázquez, S. (1996). El análisis de contenido temático. Objetivos y medios en la investigación psicosocial. (pp. 47-70). Universidad Autónoma de Barcelona. Recuperado dehttps://psicologiaysociologia.files.wordpress.com/2013/03/fecc81lix-vacc81zquez-sixto_el-anacc81lisis-de-contenido-temacc81tico.pdf

Viera, A. E Zeballos, Y. (2014). Inclusión educativa en Uruguay: una revisión posible. Psicología,Conocimiento y Sociedad, 4(2), 237-260. Recuperado dehttp://revista.psico.edu.uy/index.php/revpsicologia/article/view/243/227

How to Cite

Silva Becerra, O. C., & Rojas Morales, C. E. (2020). Appropriation and use of ict for people with motor disabilities. Development, Economy and Society, 8(1), 24–39. https://doi.org/10.38017/23228040.719

Downloads

Download data is not yet available.

Published

2020-06-05

Issue

Section

Artículos de reflexión