The Pedagogical Practice as the Place to Legitimize Knowledge

Authors

  • Isabel Samacá Bohórquez

Keywords:

corporal south, corporeality, context, skills, pedagogical practice.

Abstract

This text part of a phenomenological conception in the hermeneutical exercise to identify elements of culture as indicators of self-thinking, oriented towards criticism of science, determined by each historical moment as sociocultural foundation to transform society through education and pedagogy, in a bid to cultural reaffirmation in recognition of knowledge of each community in our territory, which involves rethinking the place of the teacher today, which favors the difference and uniqueness within the sphere of the multicultural, to guide the direction of their work, from research, to the challenges of the XXI century. Reading from Latin America, defies world views in relation to corporeality, motor skills and body, how we feel and think the world in the South? It involves inquiry exercises, deconstruction and reconstruction around the construction of knowledge about physical education, recreation and sports. Think education this time, consider school knowledge, configured in pedagogical practice, to understand the current problems, from discovering capabilities according to the individuality of each being, to offer alternatives to searches and directions of the geo-pedagogies focused on territories, new theories, contexts and new problematic of reality.

References

Arboleda, R. (2013). Las Expresiones Motrices. Armenia, Colombia: Kinesis. De Sousa Santos, B. (2009). Una epistemología del SUR. México: Siglo XXI, CLACSO.

Díaz, A. et al. (1993). Desarrollo Curricular Para la formación De maestros Especialistas En educación Física. Madrid: Gymnos.

Fernández, Benito. (2009), Los movimientos sociales de “objetos” a “sujetos” políticos. Nuevos desafíos para la educación Popular. Ponencia presentada al Encuentro de Teatro del Oprimido y Educación Popular “AUGUSTO BOAL”: “Educación Popular, Movimientos Sociales y Construcción Democrática”, MEPB/Red TDO, Oruro 5 al 7 de noviembre. Recuperado de: http://praxisenamericalatina.org/7-11/bolivia.html

Foucault, M., & Deleuze, G. (1972). Les intellectuels et le pouvoir. L´Arc, (49), 3-10.

Freire, P. (1996). Política y Educación. Madrid: Siglo XXI.

Freire, P. (1997). Pedagogía de la Autonomía. México DF: Siglo XXI. Recuperado de www.buenosaires.gob.ar/areas/salud/dircap/mat/matbiblio/freire.pdf

Freire, P. (1997). La educación en la ciudad. México: Siglo XXI.

González, R., & Taviria, G. (2011). Phenomenology of the Intersection between Body and World in Merleau-Ponty. Ideas y valores, (145), 113-130. Bogotá, Colombia: Universidad Autónoma del estado de México. Recuperado de: http://www.scielo.unal.edu.co/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S0120-00622011000100006&lng=es&nrm=iso&tlng=en

Horkheimer, M. ([1932] 2003). Teoría Crítica (3ra reimp). Buenos aires: Amorrortu. Recuperado de: https//www.olimon.org/uan/horkheimer-teoria_critica.pdf

Kemmis, S. (1986). En H. Cerda (2011). Los Elementos de la Investigación. Bogotá, Colombia: Magisterio.

Inciarte, A., & Barbera, N. (2012). Fenomenología y hermenéutica: dos perspectivas para estudiar las ciencias sociales y humanas. Multiciencias, 12(2), 199-205. Recuperado de http://www.redalyc.org/pdf/904/90424216010.pdf

Lucio, R. (1989). Educación y pedagogía, Enseñanza y Didáctica: diferencias y relaciones. Revista de la universidad de la Salle, (17), 35-46.

Martínez, C. (2008). Hacia una pedagogía del cuerpo. Itinerario de una experiencia. Bogotá, D.C.: IDEP.

Nussbaum, M. (2012). Crear Capacidades. España: Paidós.

Parker, C., & Estenssoro, F. (2010). El Desafío del Conocimiento para América Latina. LOM Ediciones. Santiago de Chile.

Pineda, D. (2008). La Construcción del Oficio de Investigador: Una perspectiva Sherlockiana. Bogotá, D.C.: Beta.

Samacá, I. (2014). Otra Pedagogía…Como alternativa de Reconstrucción Social. Memorias del I Congreso Binacional de Pedagogía. Anclajes y Prospectivas. Recuperado de: http://service.udes.edu.co/congreso/memorias.pdf

Wallerstein, I. (2005). Análisis de Sistemas-Mundo. Una Introducción. México: Siglo XXI. Recuperado de: http//perio.unlp.edu.ar/catedras/.../historia_xx_2013_analisis_ del_sistema_mundos-parte1

How to Cite

Samacá Bohórquez, I. (2015). The Pedagogical Practice as the Place to Legitimize Knowledge. Educación Y Territorio, 5(8), 71–86. Retrieved from https://revista.jdc.edu.co/index.php/reyte/article/view/111

Downloads

Download data is not yet available.

Published

2015-04-20

Issue

Section

Reflection papers