MORAL DEVELOPMENT AND PRACTICES OF SCHOOL ACCOUNTABILITY IN NINE YEARS OLD CHILDREN

Authors

  • Martha Janeth Báez Agudelo

Keywords:

moral development, stages, school accountability.

Abstract

Moral development affects the practices of school accountability in nine years old children according to research conducted, for this reason, we sought with the development of this project: understanding the relationship between moral development and practices of school accountability in children of this age. The paradigm was qualitative with a phenomenological approach, the method used was the case study and the selected sample was ten boys and ten girls. The methodological strategies used were: Kohlberg’s moral judgment semi-structured interview, drawing, focus groups and field diary. Analyzing the results, it was concluded that the sample is not located in the same stages of moral development and this affects their practices of school accountability,
so that there is a clear relationship between moral development and practices of school accountability; Also, understanding this relationship allows us to suggest future lines of action to promote in learners actions aimed from moral development, strengthen these practices.

Author Biography

Martha Janeth Báez Agudelo

Docente sección primaria
Institución Educativa Técnico Industrial, del Municipio de Tibasosa, Colombia.
Magíster en Pedagogía de la Universidad Santo Tomás de Aquino

References

Báez Agudelo, M. J. (2008). Factores que inciden en la práctica del valor de la responsabilidad escolar en niños de nueve años. Tunja: Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia.

Basanta, E. Ormart, E. & Brunetti, J. (2002). La Psicología del desarrollo moral según Piaget y Kohlberg: antecedentes y prospectivas. Recuperado de: http://eticar.org/descargas/La%20psicologia%20del%20desarrollo%20moral%20segun%20Piaget%20y%20Kolhberg%20antecedentes%20y%20prospectivas.pdf.

Bisquerra Alzina, R. (2009). Metodología de la Investigación Educativa. Madrid: La Muralla S.A.

Cameille, A. G. (2012). Competencia de Juicio Moral en estudiantes universitarios de psicología y Abogacía. Recuperado de: http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1692-715X20040001000 02&lng=es&nrm=iso&tlng=es.

Colby, A. Kohlberg, L. & Abrahani, A. (2011). Standard Issue Scoring Manual (Vol. 2). New york: Cambridge University Press.

Colby, A. Kohlberg, L. & Abrahani, A. (2011). The measurement of Moral Judgment-Volumen 1. New York: Cambridge University Press.

Escámez, J. & Gil, R. (2001). La Educación en la responsabilidad. Barcelona: Paidós.

Fuentes, R. Gamboa, J. Morales, K. & Retamal, N. (2012). Jean Piaget, Aportes a la educación del desarrollo del juicio moral para el s XXI. Convergencia Educativa, (1), 55-69. Recuperado de: http://www.convergenciaeducativa.cl/principal/wp-content/uploads/01-piaget.pdf

García Domínguez, M. T. (1997). Desarrollo moral y culpabilidad. Modelos conceptuales y aplicación empírica. (Tesis Doctoral). Recuperado de: http://biblioteca.ucm.es/te sis/19972000/S/4/S4014301.pdf.

Ingarden, R. (1980). Sobre la responsabilidad. Sus fundamentos ónticos. Madrid: Docas - Verbo Divino.

Kohlberg, L. (1992). Psicología del desarrollo moral. Bilbao: Desclée de Brouwer.

Maldonado, N. Joan, L. & Candance, H. (2003). Personal Moral Development: Perceptions of 14 Moral Leaders. Recuperado de: http://files.eric.ed.gov/fulltext/ED476828.pdf

Martínez Rojas, J. G. (junio de 2008). Desarrollo moral: su medición y sus factores determinantes en un grupo de estudiantes de grado décimo. Recuperado de: http://www.academia.edu/7567569/desarrollo_moral_su_medici%c3%93n_y_sus_factores_determinantes_en_un_grupo_de_estudiantes_de_grado_d%c3%89cimo

Monsalvo Díez, E. & Guaraná de Sousa, R. (Octubre de 2008). El valor de la responsabilidad en los niños de educación infantil y su implicación en el desarrollo del comportamiento prosocial. Revista Iberoamericana de educación(47), 2-9.

Perez Velasquez, O. H. & Valois Alcué, C. L. (2009). Formación de la conciencia moral de los estudiantes d egrado octavo del Colegio Los Alpes. Recuperado de: http://repository.lasalle.edu.co/bitstream/handle/10185/1554/T85.09%20P415f.pdf?sequence=1

Piaget, J. (1983). El criterio moral en el niño. Barcelona: Fontanella.

Piaget, J. (2013). The moral Jugdment of the Child. Routledge.

Piaget, J. & Inhelder, B. (1993). Psicología del niño. Madrid: Ediciones Morata.

Puig Díaz, R. (sin fecha). Estudio de Caso en la Investigación Cualitativa y su utilidad en la Educación.

Ramírez Toledo, A. (2009). El constructivismo pedagógico. Recuperado de: http://ww2.educarchile.cl/UserFiles/P0001%5C%5CFile%5C%5CEl%20Constructivismo%20Pedag%C3%B3gico.pdf

Rest, J. (1979). Development in Judging Moral Issues. Minneapolis: University Minessota Press.

Tinoco Pineda, B. (septiembre de 2011). Propuesta de evaluación multidireccional para los valores responsabilidad y solidaridad.

Vasilachis de Gialdino, I. Ameigeiras, A. & Chernolbisky, L. (2006). Estrategias de Investigación Cualitativa. Barcelona: Gedisa.

How to Cite

Báez Agudelo, M. J. (2014). MORAL DEVELOPMENT AND PRACTICES OF SCHOOL ACCOUNTABILITY IN NINE YEARS OLD CHILDREN. Educación Y Territorio, 4(7), 61–78. Retrieved from https://revista.jdc.edu.co/index.php/reyte/article/view/129

Downloads

Download data is not yet available.

Published

2014-05-30

Issue

Section

Researh papers