GRANDPARENTS AND GRANDCHILDREN, AN AREA OF COOPERATION BETWEEN GENERATIONS ON VALUES

Authors

  • Anderson Rodríguez Buitrago
  • William Español Sierra

Keywords:

grandparent, grandchild, peace, intergenerational cooperation.

Abstract

This article discusses the main results of the research entitled “Intergenerational relations between fifth-graders and elderly adults from “La Ronda de los niños” elementary school in Tunja (Boyacá)”, whose objective was to analyze the relationship as an agent of cooperation, socialization and conflict. there has been an increment of elder people who are earning years to life and that becomes a hit in the world we live, even in some third world countries; the above means that the weight of the population will gradually become more important and in turn this influences older adults to be agents of cooperation and especially contribute in building values, especially the value of peace. It is urgent then to create spaces for cooperation on the children and grandparents relationship in a society facing an irreversible and unique demographic transition process. The methodology used was descriptive transversal. the method of structured surveys, which allowed address the research objective was used to collect information. The results of this research allowed to evidence that intergenerational cooperation is manifested in a variety of functions: they are quite positive relationships with feelings of love and respect for both parties, where grandparents express great satisfaction in the relationship with their grandchildren as they usually don’t have on them the authority and duties of parents and perceive this relationship as freer, less rigid and less burdened with responsibility, where one of his goals is to train their grandchildren as managers of peace.

Author Biographies

Anderson Rodríguez Buitrago

Docente Facultad de Educación Postgrados,
Fundación Universitaria Juan de Castellanos, Tunja, Colombia.
Magíster en Docencia e Investigación Universitaria.

William Español Sierra

Docente Facultad de Educación
Fundación Universitaria Juan de Castellanos, Tunja, Colombia.
Magíster en Administración y Planeación Educativa.

References

Freixas, A. (1995). Mujer y envejecimiento en una sociedad cambiante. Madrid: Almuñécar.

Hernández, S. (1997). Metodología de la investigación. México: McGraw-Hill.

Marco, C. (octubre de 2009). Relaciones intergeneracionales y su influencia en el envejecimiento activo. IX Congreso Nacional de CEOMA. Congreso llevado a cabo en Sevilla, España.

Martínez, N. (2012). La educación para la paz como eje transversal en el nivel medio superior. Ra-Ximhai, 8(2), 71-91.

Ospina, J. (2010). La educación para la paz como propuesta Ético-política de emancipación democrática. Origen, fundamentos y contenidos. Universitas. Revista de Filosofía, Derecho y Política, (11), 93-125.

Osuna, M.J. (2006). Relaciones familiares en la vejez: vínculos de los abuelos y de las abuelas con sus nietos y nietas en la infancia. Revista Multidisciplinar de gerontología, 16(1), 16-25. Recuperado de: http://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=1997480.

Pinazo Hernandis, S. (1999). Significado social del rol de abuelo. Revista Multidisciplinar de gerontología, (9), 169-176. Recuperado de: https://www.researchgate.net/profile/Sacramento_Pinazo/publication/242545157_Significado_social_del_rol_de_abuelo/links/0deec53be648ba85e4000000.pdf.

Rodríguez, A. & Vargas, E. (2011). Relaciones intergeneracionales entre niños de los grados quinto y adultos mayores de los colegios la Ronda de los Niños de Tunja (Boyacá) y María Auxiliadora de Chía (Cundinamarca). (Tesis inédita de Pregrado). Universidad San Buenaventura, Bogotá, Colombia.

Sánchez, M. Buz, J. & Navarro, A. (2002). Abuelas, abuelos y nietos: vinculación intergeneracional. Barcelona: Grao.

Thienel, J. (2015). Mejorando el rendimiento escolar e integrando a los adultos mayores. Chile. Recuperado de: http://www.fosis.cl/index.php/maule/noticias-maule/4580-mejorando-el-rendimiento-escolar-e-integrando-alos-adultos-mayores

Triadó Tur, C. & Osuna, M. (2005). Las relaciones abuelos-nietos. Madrid: Universidad de Barcelona.

Trianes Torres, M.V. Blanca Mena, M.J. & Sánchez Palacios, C. (2005). Cuestionario de evaluación de estereotipos negativos hacia la vejez. Revista Multidisciplinar de Gerontología, 15(4), 212-221.

Zurbano, J. (1998). Bases de una Educación para la Paz y la Convivencia. Pamplona, España: Gobierno de Nava.

How to Cite

Rodríguez Buitrago, A., & Español Sierra, W. (2014). GRANDPARENTS AND GRANDCHILDREN, AN AREA OF COOPERATION BETWEEN GENERATIONS ON VALUES. Educación Y Territorio, 4(7), 109–124. Retrieved from https://revista.jdc.edu.co/index.php/reyte/article/view/132

Downloads

Download data is not yet available.

Published

2014-04-30

Issue

Section

Researh papers