Grade Retention In The Technical Educational Institution of Santa Sofía Boyacá

Authors

  • William Ildebrando López Zorro
  • Ángel N. Jiménez Larrotta

Keywords:

grade retention, family factors, pedagogical factors, personal factors.

Abstract

The objective of this article is to present the partial results of the research on the incidence of family, pedagogical and personal factors in the grade retention in sixth grade of the Agricultural Technical Educational Institution of the municipality of Santa Sofía, Boyacá. The research has been addressed from the qualitative approach. The population is students who failed sixth grade in 2016, their parents and some teachers. In the data collection, a survey was applied to students and parents and an interview with the teachers. The findings which were found in the development of this study, gave step to determine that among the main causes of grade retention stand out: family factors such as the socioeconomic level of the family and the schooling of parents; personal factors related to motivation, study habits and the performance in the homework. Among the institutional factors, it was found that the teaching methodology and the evaluative practices used are related to the problem.

Author Biographies

William Ildebrando López Zorro

Directivo Docente – Coordinador
Institución Educativa Técnica Santa Sofía Boyacá, Estudiante Maestría en Educación Modalidad Profundización, Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia

Ángel N. Jiménez Larrotta

Profesor Escuela de Ciencias Sociales y Maestría en Educación, Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia - Uptc, Tunja. Investigador Grupo Conflictos Sociales del Siglo XX.

References

Del Valle, M. (2010). La repitencia en primer grado. Factores que influyen e impacto en los grados siguientes. Guatemala: DIGEDUCA.

Erazo, O. (2012). El rendimiento académico, un fenómeno de múltiples relaciones y complejidades. Bogotá. Fundación Universitaria Minuto de Dios.

Farías, M., Fiol, D., Kit, I., & Melgar, S. (2007). Todos pueden aprender. Propuestas para superar el fracaso escolar. UNICEF. Buenos Aires Recuperado de: http://files.unicef.org/argentina/spanish/PROPUESTA_web.pdf

Filoza, B., Rivas, D., Tala, O., & Velázquez, M. (2012). Factores de la resiliencia en estudiantes con repitencia escolar. Estudio de caso: en un séptimo básico de la escuela santa lucía en el año 2009. (Tesis de pregrado). Universidad Academia de Humanismo Cristiano. Santiago. Chile.

García, S., Fernández, C., & Sánchez, F. (2010). Deserción y repetición en los primeros grados de la básica primaria: factores de riesgo y alternativas de política pública. Bogotá: Gente Nueva Editorial Ltda.

García, E., González, M., Martínez, A., & Nieto, E. (2017). El fracaso escolar. Universidad Autónoma de Madrid. Recuperado de: https://www.uam.es/personal_pdi/stmaria/resteban/Archivo/TrabajosDeClase/FracasoEscolar.pdf

Gómez, G. (2013). Los efectos de la repitencia en tanto que política pública en cuatro países del cono sur: Argentina, Brasil, Chile y Uruguay. Un análisis en base a PISA 2009. Revista Latinoamericana de Educación Comparada, 4(4), 59-70.

Higuera, C. (2015). Factores asociados a la repitencia escolar en los estudiantes de básica secundaria y media vocacional del colegio simón bolívar IED de la ciudad de Bogotá. (Tesis de maestría). Universidad Católica de Colombia, Bogotá, Colombia.

Martínez, N. (2015). Las representaciones sociales que otorgan a la repitencia los niños y niñas del ciclo tres de un colegio de Colombia. Recuperado de http://www.ilae.edu.co/Ilae_Files/Libros/20150812142130266216446.pdf

Ministerio de Educación Nacional. (2010). Identificar y realizar un análisis de los factores asociados a la permanencia de las instituciones educativas de país. Bogotá, Colombia.

Ministerio de Educación Nacional de Colombia. (2016). Glosario. Recuperado el 25 de abril de 2016, de http://www.mineducacion.gov.co/1621/article-123926.html

Navarro, E. (2015). Relación entre el entorno familiar y el fracaso escolar. España: Universidad de la Rioja.

Pérez, A. (2007). Los procesos de exclusión en el ámbito escolar: el fracaso escolar y sus actores. Revista Iberoamericana de Educación, (43), pág. 1-9.

Piedra, E., Vélez, E., Arciniegas, L., Pacurucu, A., Cabrera, P., & Mora, F. (2014). Factores de riesgo social en el desempeño escolar. Maskana, 5(1), pág. 1-13

Ramos, C. (2013). El Impacto de la repitencia escolar, provoca deserción escolar. Instituto Mixto de Educación Básica por Cooperativa Zona 1 Playa Grande, Ixcán, Quiché. (Tesis de pregrado). Universidad de San Carlos. Guatemala.

Ramírez, D. (2014). Estado nutricional y rendimiento académico en estudiantes de educación media de los colegios IPARM (Universidad Nacional de Colombia-sede Bogotá) y Pío XII (Municipio de Guatavita). (Tesis de maestría). Universidad Nacional de Colombia, Bogotá, Colombia.

Sarmiento, A. (2006). Una estrategia para aumentar la retención de los estudiantes. Recuperado de http://www.mineducacion.gov.co/1621/articles-122720_archivo_pdf.pdf

Torres, J., Acevedo, D., & Gallo, L. (2015). Causas y consecuencias de la deserción y repitencia escolar: una visión general en el contexto Latinoamericano. Cultura Educación y Sociedad, 6(2), 157-187.

Torres, R.M. (1995). Repetición escolar: ¿falla del alumno o falla del sistema? Evaluación, Aportes para la Capacitación. Recuperado de: http://na-11-5.static.avantel.net.mx/ceducativa/cartillab/6antologia/antecedentes/pdf/7.-%20repetici%c3%93n%20escolar-%20falla%20del%20alumno%20o%20falla%20del%20sistema%20%20evaluaci%c3%93n.pdf

Toño, A. (2014). Repitencia escolar en primer grado primario en escuelas bilingües del municipio de chiché, quiché. (Tesis de grado). Universidad Rafael Landívar, Santa Cruz del Quiché. Guatemala. Recuperado de: http://biblio3.url.edu.gt/Tesario/2014/05/82/Tono-Augusto.pdf

Valenzuela, F., Palacio, N., & Graffigna, A. (2015). Fracaso escolar y repitencia en educación secundaria. Universidad Católica de Cuyo. Recuperado de: http://www.uccuyo.edu.ar/files/2012/Filosofia/biblioteca%20filosofia/trabajos/Valenzuela-Palacio-Graffigna.pdf

How to Cite

López Zorro, W. I., & Jiménez Larrotta, Ángel N. (2017). Grade Retention In The Technical Educational Institution of Santa Sofía Boyacá. Educación Y Territorio, 7(12), 51–72. Retrieved from https://revista.jdc.edu.co/index.php/reyte/article/view/252

Downloads

Download data is not yet available.

Published

2017-01-30

Issue

Section

Researh papers