The Participatory Action Research As Philosophy of Life of the Critical Intellectual Subject: Some Contributions to the Formation of the College Student

Authors

  • Jonnathan Abdul Rincón Díaz

Keywords:

intellectualism, criticism, commitment, action, feel-thinking.

Abstract

At first, it is proposed to introduce the reader to the historical context which this type of research emerges. Then, it is discussed how the participatory action research, more than a research methodology, is a philosophy of life that commits its actors to the subversion of social order. Finally, it is considered how this type of research fosters in the college student, the feel-thinking of the social problems that affect the world of his/her life.

Author Biography

Jonnathan Abdul Rincón Díaz

Magister en Filosofía Latinoamericana, Licenciado en Filosofía, Pensamiento Político y Económico Docente Investigador - Fundación Universitaria Juan de Castellanos, Tunja, Colombia,

 

References

Ávila, F. (2006). El concepto de poder en Foucault. Telos, 8(1317-0570), 215-234.

De Sousa Santos, B. (2010). Descolonizar el saber, reinventar el poder. Montevideo: Trilce.

Escobar, A. (2014). Sentipensar con la tierra. Medellin: Unaula.

Fals Borda, O . (2015). una sociología sentipensante para america látina. Buenos aires: siglo veintiuno editores.

Fals Borda, O. (1973). Ciencia Propia y Colonialismo Intelectual. México D.F.: Nuestro Tiempo.

Fals Borda, O. (1989). El Problema de cómo investigar la realidad para transformarla por la praxis (7a. ed.). Bogotá D.C.: Tercer Mundo Editores.

Fals Borda, O. (1990). El tercer mundo y la reorientación de las ciencias contemporáneas. Nueva Sociedad, (107), 83-91.

Fals Borda, O. (2002). Los Intelectuales y el Poder. Pensamiento y Acción, (10), 141-142.

Fals Borda, O. (2013). Socialismo Raizal y Ordenamiento Territorial. Bogota D.C.: Desde Abajo.

Fals Borda, O. (2015). Antología una sociología sentipensante para America Latina. (V. Moncayo, ) Buenos Aires: siglo ventiuno editores.

Fals Borda, O., Barragan , B., Cadena, F., & Cardenas, J. (1985). Conocimiento y poder popular. Bogotá: Siglo veintiuno editores.

Ortiz, M., & Borjas, B. (2008). La investigación acción participativa: aporte de Fals Borda a la educación popular. Espacio abierto,p. 615-627.

Pachon, D. (14 de noviembre de 2013). Le Monde Diplomatique. Recuperado el 13 de marzo de 2016, de http://www.eldiplo.info/portal/index.php/component/k2/item/481-a-prop%C3%B3sito-de-nuestra-identidad-orlando-fals-borda-y-la-cr%C3%ADtica-de-nuestro-colonialismo-intelectual

Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia. (2002). Los Intelectuales y el Poder. (L. Bello.) Revista Internacional de Ciencia y Cultura(10), p. 143-147.

Universidad Pedagógica Nacional. (21 de Agosto de 2015). Youtube. Recuperado el 16 de febrero de 2005, de https://youtu.be/op6qVGOGinU

Wignolo, W. (2010). Desobediencia Epistemica. Buenos Aires: ediciones del signo.

Zemelman, H. (2008). Pensar teorico y pensar epistemico. Recuperado el 10 de noviembre de 2015, de http://www.ipecal.edu.mx/Biblioteca/Documentos/Documento7.pdf

Vasconcelos, J. (1929). Tratado de Metafisica. Ciudad de México "Ed México Joven".

How to Cite

Rincón Díaz, J. A. (2017). The Participatory Action Research As Philosophy of Life of the Critical Intellectual Subject: Some Contributions to the Formation of the College Student. Educación Y Territorio, 7(12), 109–128. Retrieved from https://revista.jdc.edu.co/index.php/reyte/article/view/255

Downloads

Download data is not yet available.

Published

2017-01-30

Issue

Section

Reflection papers