THE DHIN STRATEGY AND ASSESSMENT BY COMPETENCIES

Authors

  • Nemecio Núñez Rojas
  • Yrma Ysabel Cabrera Salazar
  • José Rogelio Núñez Rojas

Keywords:

assessment by competencies, Teaching Strategy, Dhin, Learning Maps

Abstract

The Formative Competency Model is being implemented progressively in basic education and university, generating substantial changes in teaching, research, equipment, curriculum, among others. This study is a contribution to the development of this model, through the application of Dhin Strategy and Learning Maps for evaluating the performances which are: exposition, questions, comments, suggestions, conclusions and evaluation.

The curriculum was developed with 125 participants, for four months, whose satisfactory results indicate the viability of implementing Dhin Strategy with elementary, secondary and higher university education students.

Author Biographies

Nemecio Núñez Rojas

Ph.D. en Ciencias de la Educación. Director del Instituto de Investigación Pedagógica USAT. Docente-Investigador. Universidad Católica Santo Toribio de Mogrovejo USAT (Lambayeque-Perú). 

Yrma Ysabel Cabrera Salazar

Institución Educativa Rosa María Checa, Chiclayo – Perú.
http://www.rmcheca.edu.pe/.

José Rogelio Núñez Rojas

Institución Educativa Juan Manuel Iturregui, Lambayeque–Perú.
https://www.facebook.com/JMI.Lambayeque.

References

Anderson, L. W., & Krathwohl, D. R. (2001). A Taxonomy for learning, teaching, and assessing: a revision of Bloom Taxonomy of educationale objetives. New York: Longmain.

Biggs, J. (2003). Teaching for quality learning at University. Buckingham: Open University Press/Society for Research into Higher Education.

Biggs, J. (2005). Calidad del aprendizaje universitario. Madrid: Narcea S.A.

Cerda, H. (2007). La investigación Formativa en el Aula. La Pedagogía como Investugación. Colombia: Investigar Magisterio.

Colciencias. (2009). Propuesta Red Nacional de nuevas generaciones de investigadores ondas Colciencias. Colombia: Programa Colciencias.

Del Toro, P. S., & Díaz, R. T. (2013). El proceso de formación investigativa del profesional ingeniero y la (s) competencia (s) investigativa (s). Pedagogía Universitaria, 15(4).

Francis, S. (2005). El conocimiento pedagógico del contenido como estrategia de estudio de la formación docente. Red. Actualidades investigativas en educación, 23-32.

González, J.& Wagenaar, R. (2003). Tunnig Educational structures in Europe. Informe Final, Fase I. Bilbao: Universidad de Deusto.

González, J., Beneitone, P., Robert, W. (2004). Tuning - América Latina un proyecto de las universidades. Revista Iberoamericana en Educación, 151 - 164.

McKernam, J. (2001). Investigación- acción y Currículo. Londres: MORATA.

Núñez, N. (2014). “Estrategias Metodológicas para el desarrollo de Competencias” en Núñez, N., Vigo, O., Palacios, P. y Arnao, M. (Ed.) Formación Universitaria Basada en Competencias. Currículo, Estrategias Didácticas y Evaluación. (pp. 119-200).

Chiclayo – Perú: Ediciones USAT Núñez, N. (2007). Desarrollo de Habilidades para la Investigación (DHIN). Revista Iberoamericana de Educación, 1-10.

Ramírez, C. A., & de Vega, A. (2013). Diseño de un modelo para la promoción de la investigación formativa en el marco de la calidad en la Universidad Antonio Nariño seccional Neiva.

Rojas-Betancur, M., & Méndez-Villamizar, R. (2013). Cómo enseñar a investigar. un reto para la pedagogía universitaria. Educación y Educadores, 16 (1), 95-108. Recuperado de http://search.proquest.com/docview/1460848168?accountid=37610

Sabino,C. (1994). Cómo hacer una tesis. Caracas: Editorial Panamericana-Bógota.

Segura, L. R. (2012). La investigación en la Universidad del Valle de México. Editorial Manuscritos.

Stenhouse, L. (1987). Investigación y Desarrollo del Currículo. Madrid: MORATA S.A.

Tobón, S. (2013). Evaluación de las Competencias en la educación básica. (2da Edic). México: Santillana.

Universidad Católica Santo Toribio de Mogrovejo. (2011). Modelo Educativo USAT. Perú: Instituto de Investigación USAT.

Villa, A., & Poblete, M. (2010). Aprendizaje Basado en Competencias: Una Propuesta para la evaluación de las Competencias Genéricas (3ra. Ed.). Bilbao, España: Ediciones Mensajero.

Villa, W. M. C., Vieito, K. B., & Nazco, D. C. (2013). Estrategia integral para el conocimiento del Patrimonio local y la formación de habilidades investigativas. Comprehensive Strategy for Local Heritage knowledge and research skills training. Avanzada Científica, 16(2), 95-109.

Zabalza, M. Á. (2011). Competencias Docentes del Profesorado Universitario. Madrid: NARCEA, S.A.

How to Cite

Núñez Rojas, N., Cabrera Salazar, Y. Y., & Núñez Rojas, J. R. (2014). THE DHIN STRATEGY AND ASSESSMENT BY COMPETENCIES. Educación Y Territorio, 4(1), 30–48. Retrieved from https://revista.jdc.edu.co/index.php/reyte/article/view/353

Downloads

Download data is not yet available.

Published

2014-06-22

Issue

Section

Researh papers