TRAINING OF SOCIAL SCIENCE STUDENTS TO WORK WITH DISABLED POPULATION

Authors

  • Carmen Eugenia Carvajal Palacios
  • Edgar Guillermo Mesa Manosalva

Keywords:

Teacher training, disability, educational inclusion

Abstract

The research project was conducted at the University of Nariño in Pasto with undergraduate students of basic education with emphasis in Social Sciences, to care for people suffering from disabilities, this project enrolled within the qualitative paradigm with critical- social approach; it was participatory research-action, which favored the observation, interviews and workshops. 15 students of social science program and 4 teachers linked to PROFESA School, which was established as teaching and research center practice. The data analysis was performed from the categorial system resulting in the conceptualization of disability, feelings towards disability, work with parents and teacher training to look after people with disabilities. It was evident that at the University of Nariño specifically Welfare services does activities, programs and events to support the educational and social inclusion, however the forming of teachers with academic units still pending task of training on disability, inclusion and diversity. It was found that in the undergraduate program of basic education with emphasis on social sciences there is no problem-oriented core, seminar or explicit activity in the curriculum regarding disability as indicated by Decree 2082/1996, which in turn, was established in the legal and indicative benchmark of this research.

Author Biographies

Carmen Eugenia Carvajal Palacios

Magíster en Educación, docente Universidad de Nariño.
Directora del Grupo de Investigación Edu-Multiverso.

Edgar Guillermo Mesa Manosalva

Magíster en Modelos de enseñanza problémica, 
docente Universidad de Nariño y Fundación Universitaria Juan de Castellanos. 
Co-investigador Grupo de Investigación Edu-Multiverso.

References

Barnes, J. (1988). Las teorías de la discapacidad y los orígenes de la opresión de las personas discapacitadas en la sociedad occidental. Madrid: Morata

Bonilla, E. & Rodríguez. (1998). Más allá del dilema de los métodos. Bogotá: Ed. Trillas

Colombia, Congreso de la República. Ley 1145 de 2007. Sistema Nacional de Discapacidad y se dictan otras disposiciones. (10 julio 2010)

Colombia, Ministerio de Educación Nacional, Decreto 366 de 2009. (9 febrero de 2009)

Colombia, Ministerio de Educación Nacional, Resolución 5443. (30 junio de 2010)

Cuervo, C., Pérez, L. & Trujillo, A. (2008). Modelo Conceptual Colombiano de Discapacidad e Inclusión Social. Maestría en Discapacidad e Inclusión Social. Universidad Nacional de Colombia.

Grieve, J. (1995). Neuropsicología para terapeutas ocupacionales. Bogotá: Editorial Médica Panamericana.

Heward, W. (1998). Niños excepcionales. España: Prentice-Hall.

Jerez Jiménez, C. (1997). Actualización crítica del discurso sociológico vigente en educación especial. Revista Pedagogía y Saberes, 9, 45–50.

Oliver, M. (1998). ¿Una sociología de la discapacidad o una sociología discapacitada? En L. Barton (Comp.). Discapacidad y sociedad (pp. 34-58). Madrid: Morata.

Organización Mundial de la Salud (2001). Clasificación Internacional del Funcionamiento de la Discapacidad y de la Salud. Ginebra, Suiza: CIF, OMS.

Organización Mundial de la Salud (2006). Guía para la atención de público con discapacidad y adulto mayor.

Ortiz Franco, J. (1997). La integración escolar del excepcional: complejidades y posibilidades. Revista Pedagogía y Saberes, 9, 19-28.

Perrenoud, P. (2001). Revista de Tecnología Educativa. XIV, 3, 510.

Perrenoud, P. (2001). Conferencia: La formación de los docentes en el siglo XXI. Facultad de Psicología y Ciencias de la Educación. Universidad de Ginebra. Traducción hecha por María Eugenia Nordenflycht.

Paz, M. (1995). Propuestas de acción para las personas con discapacidad. Naciones Unidas. Buenos Aires: Editorial LUMEN.

Torres Carrillo, A. (1995). Enfoques cualitativos y participativos en investigación social. Bogotá: UNAD.

How to Cite

Carvajal Palacios, C. E., & Mesa Manosalva, E. G. (2014). TRAINING OF SOCIAL SCIENCE STUDENTS TO WORK WITH DISABLED POPULATION. Educación Y Territorio, 4(1), 49–59. Retrieved from https://revista.jdc.edu.co/index.php/reyte/article/view/354

Downloads

Download data is not yet available.

Published

2014-04-14

Issue

Section

Researh papers