BULLYING CONCEPTUALIZATION FROM THE PERSPECTIVE OF TUNJA’S PRIVATE SCHOOLS MANAGEMENT STAFF

Authors

  • Julio Fernando Acosta Muñoz
  • Daniela León Vargas
  • David Julián Vargas Cáceres

Keywords:

bullying, educational management, school coexistence

Abstract

This research aimed at getting to know the bullying conceptualization from the perspective of the management staff of ten private schools in Tunja. They were principals and coordinators. Then, it was carried out with a qualitative view based on the hermeneutic approach and the Cognitive Sociology methodology. Likewise, the data collection was done through the in-depth interview. The research population consisted of 17 members of the management staff of 10 schools in Tunja. They were 2 men and 15 women aged between 30 and 50. The categorial analysis of results showed
that principals and coordinators consider bullying as reflection of the social reality. They also accept they are not quite prepared to deal with it due to their attempt to achieve comprehensive solutions.

Author Biographies

Julio Fernando Acosta Muñoz

MSc. en Educación. Psicólogo. Docente-Investigador Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia.
Grupo de Investigación Filosofía, Sociedad y Educación. 

Daniela León Vargas

Psicóloga (c). Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia.

David Julián Vargas Cáceres

Psicólogo (c). Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia.

References

Althusser, Louis. Ideología y aparatos ideológicos del Estado, Freud y Lacan. Buenos Aires: Nueva Visión, 1970. [Traducción 1988]

Avilés, José. Bullying: Intimidación y maltrato entre el alumnado. España: STEE-EILAS, 2002. (Consultado en Julio de 2013) Disponible en http://www.educacionenvalores.org/IMG/pdf/bullyingCAST.pdf

Banz, C. Cecilia. “Convivencia Escolar”, Documento Valoras UC. 2008, consultado en febrero de 2013. Disponible en http://valoras.uc.cl/wp-content/uploads/2010/09/convivencia_escolar.pdf

Benites, Luis. “La convivencia escolar: Una estrategia de intervención en Bullying” 2009, consultado en Agosto de 2013. Disponible en http://www.observatorioperu.com/2012/agosto/bullying/

Bonilla, Alicia. “Modelos de gestión de la convivencia escolar” Aulas y Docentes. Madrid: Multiservice (2006) 91-96.

Cowie, Helen. “La ayuda entre iguales” Cuadernos de Pedagogía, n°270 (1998) 56-59.

Feito, Rafael, “Escuela y Hegemonía” Revista de Educación. Madrid: Universidad Complutense, 1991.

Fernández, Isabel. Escuela sin violencia. Resolución de conflictos. México D.F: Alfaomega, 2003.

Galtung, Johan. Tras la violencia 3R: Reconstrucción, reconciliación, resolución: Afrontando los efectos visibles e invisibles de la guerra y la violencia. Bilbao: Centro Documentación de Estudios para la Paz, 1998.

Hernández, Hernández., Fernández, Carlos y Baptista Pilar. Fundamentos de metodología de la investigación (Madrid: 4McGraw-Hill, 2007)

Lozoya, C. (2011). La entrevista de profundidad. España. Siglo XXI

Luzuriaga, Lorenzo. Pedagogía. Buenos Aires: Editorial Losada, 1991.

Martínez, Carmen., Hernández-Aguado, Ildefonso. y Torres, Alberto. “Percepción de la violencia escolar por parte de las personas responsables de la dirección de los centros de enseñanza de Alicante. Un estudio cualitativo” Revista Española de Salud Pública, 80,n° 4 (2006) 387-394.

Olweus, Dan. Conductas de acoso y amenaza entre escolares. Madrid: Morata S.L, 2 2006.

Patton, Michael. How to use qualitative methods in evaluation. California: Sage publications, 1987.

Ramos, Manuel Jesús. “Violencia escolar. Un análisis exploratorio” Proyecto DEA. Sevilla: Universidad Pablo de Olavide, 2007.

Ros, Juanita. y Watkinson Ailsa. La violencia en el sistema educativo. Del daño que las escuelas causan a los niños. Madrid: La muralla, 1999.

Sanmartín, José. La violencia y sus claves. Barcelona: Ariel, 2000.

Sandoval, Casilimas. Programa de especialización en teoría, métodos y técnicas de investigación social. Investigación cualitativa. Bogotá: Arfo, 1996.

Serrano, Ángela., Iborra, Isabel. Violencia entre compañeros en la escuela. Madrid: Goaprint S.L, 2005.

Torrego, Juan Carlos. Mediación de conflictos en Instituciones Educativas: Manual para la formación de mediadores. Madrid: Narcea, 2000.

Torrego, Juan Carlos y Villaoslada Emiliana. “Modelo integrado de regulación de la convivencia y tratamiento de conflictos” Tabanque: Revista Pedagógica, n°18 (2004), 31-48

Veccia, Ana., Calzada, Javier., Grisolia, Erika. “La percepción de la violencia entre pares en contextos escolares: Un estudio cualitativo” Anuario de Investigaciones, 15, (2008) 159-168.

How to Cite

Acosta Muñoz, J. F., León Vargas, D., & Vargas Cáceres, D. J. (2013). BULLYING CONCEPTUALIZATION FROM THE PERSPECTIVE OF TUNJA’S PRIVATE SCHOOLS MANAGEMENT STAFF. Educación Y Territorio, 3(1), 49–66. Retrieved from https://revista.jdc.edu.co/index.php/reyte/article/view/394

Downloads

Download data is not yet available.

Published

2013-10-13

Issue

Section

Researh papers