CURRICULUM OF RETURN IN LA POLA-MAGDALENA

Authors

  • Luis Alfredo González Monroy

Keywords:

intercultural curriculum, knowledge dialogue, local knowledge, return after displacement

Abstract

This article shows some research achievements got in the educational community from La Pola located in Chibolo-Magdalena. There, it is observed the return after displacement due to Colombian armed conflict. Research aims at comprehending meanings and dialogical senses returnees give to an intercultural curriculum design based on their own knowledge, sociocultural needs and life project. To do so, this research takes into account ethnography along with phenomenology, symbolic interactionism and ethnomethodology. On the other hand, this text shapes up under the principle of parsimony, a reflection on Return School and an epistemic view which will be developed with the fieldwork. Then, research contribution keeps to comprehend return and establish a starting point for other research projects leading to social change. Finally, it also pretends to engender academic discussions on the complementarity of research methods.

Author Biography

Luis Alfredo González Monroy

Ph. D (c) en Ciencias de la Educación RUDECOLOMBIA. Docente Investigador Universidad del Magdalena.

References

Bello, Marta Nubia. Identidad y desplazamiento forzado. Desplazamiento forzado y refugio. Ecuador: Universidad Andina Simón Bolívar, 2004. Disponible en http://www.flacsoandes.org/web/imagesFTP/13635.6566.Identidad_y_desplazamiento_forzado__Martha_Nubia_Bello.pdf

Coulon, Alain. La etnometodología. Madrid: Ediciones Cátedra, 2004.

Ibáñez, Ana María. “Los programas del retorno para la población desplazada en Colombia” (2009, Consultado en agosto de 2013):2. Disponible en http://terranova.uniandes.edu.co/pdfs%20novedades/CIJUS%20Retorno.pdf

Jackson, Philip. La vida en las aulas. New York: Columbia University, 1990.

Jiménez, Yolanda. “El proceso cultural en educación escolarizada: educación bilingüe intercultural en los Zapotecos de Oaxaca” Tesis de Doctorado. Granada: Universidad de Granada, 2003.

Maalouf, Amín. Identidades asesinas. Madrid: Alianza Editorial, 2005.

Marín García, María Ángeles. “La construcción de la identidad en la época de la mundialización y los nacionalismos” En Identidad y ciudadanía. Un reto a la educación intercultural. Madrid: NARCEA, S.A, 2002.

Mejía Jiménez, Marco Raúl. “Educaciones y pedagogías críticas desde el sur” [Video. Parte 2. 16:02] Lima: Universidad de Ciencias y Humanidades. (Consultado en agosto de 2013) Disponible en. https://www.youtube.com/watch?v=y0Gwm562EYE

Montealegre, Rosalía y Domínguez, María Elvia. “Análisis de procesos psíquicos y culturales y su aplicación en el aprendizaje de una segunda lengua” En Lineamientos curriculares. Idiomas extranjeros. Bogotá: Ministerio de Educación Nacional, 1999.

Restrepo, Beatriz. El desarraigo en su dimensión existencial [Audio de 28:18 minutos. Formato mp3].

Sousa Santos, Boaventura de. Una epistemología del sur. La reinvención del conocimiento y la emancipación social. Buenos Aires: CLACSO, Siglo XXI Editores, s.f.

Terán Santisteban, María Cristina. Currículo comunitario local Yurakaré. Comunidad de Nueva Galilea Bolivia: FUNPROEIB Andes, 2011.

How to Cite

González Monroy, L. A. (2013). CURRICULUM OF RETURN IN LA POLA-MAGDALENA. Educación Y Territorio, 3(1), 141–152. Retrieved from https://revista.jdc.edu.co/index.php/reyte/article/view/398

Downloads

Download data is not yet available.

Published

2013-09-23

Issue

Section

Artículo corto