RESEARCH PEDAGOGY: Problematization of Teaching and Learning

Authors

  • Daniel Vega Torres

Keywords:

research pedagogy, epistemic thought, dialogic research, constructivism, research process

Abstract

From a methodological viewpoint this article proposes a pedagogic reflection on research based on the relationship between research, knowledge production and reproduction. Besides, it also takes a look at the way operational research is being done and the dialogic possibilities derived from the critical and epistemic thought. Finally, taking into account the dialogic thought, it also presents the implications of a social and collaborative research perspective which considers research as a social and collaborative space of experimentation. Then, it is inferred that constructivist pedagogy shows research as a dialogic process focused on practical activities set in a specific context in order to achieve a common aim.

Author Biography

Daniel Vega Torres

MSc. (c) en Historia. Sociólogo. Docente-Investigador
Fundación Universitaria Juan de Castellanos.

References

Apple, Michael. Ideología y currículo. Madrid: AKAL, 1979/1986.

Barab Sasha y Squire K. “Design-based research: Putting a Stake in the Ground”. Journal of the Learning Sciences. 13, 1 (2004): 1-14.

Cerda, Hugo. Los elementos de la investigación: cómo reconocerlos, diseñarlos y construirlos. Bogotá: Magisterio. 2011.

Collins Allan; Joseph Diana y Bielaczyc Katerine. “Design Research: Theoretical and Methodological Issues”. The Journal of the Learning Sciences, 13, 1, Design-Based Research: Clarifying the Terms. Introduction to the Learning Sciences Methodology Strand (2004): 15-42.

Daniels, Harry. Vygotsky y la pedagogía. Barcelona: Paidós, 2003.

Duhalde, Miguel Ángel (Coord.). Investigación educativa y trabajo en red. Debates y proyecciones Vol. I. Buenos Aíres: Centro de Publicaciones Educativas y Material Didáctico, 2009.

Elías, Norbert. Sociología fundamental. Barcelona: Gedisa, 1970/2008.

Engeström, Yrjö. “Activity Theory and Learning at Work”. En: The SAGE handbook of workplace learning. (SAGE Publications, 2010)

Engeström, Yrjö. « Théorie de l’Activité et Management ». Management & Avenir 42 (2011): 170-182.

Engeström, Yrjö. Learning by expanding: An activity theoretical approach to developmental research. Helsinki: Orienta-Konsultit, 1987.

Fals Borda, Orlando. “Cómo investigar la realidad para transformarla” (1975) En: Una sociología sentipensante para América Latina. Bogotá: Siglo del Hombre. 2009.

Fals Borda, Orlando. “La ciencia y el pueblo: nuevas reflexiones” (1980) En: La investigación-acción participativa: Inicios y desarrollos. Editorial popular, 1992.

Ghiso, Alfredo. “Formar en investigación desde la perspectiva de la educación popular”. En: Entretejidos de la educación popular en Colombia. Bogotá: CEAAL. 2013.

Mcmillan, James y Schumacher, Sally. Investigación educativa. Una introducción conceptual. Madrid: Pearson. 2005.

Onrubia, Javier. “Enseñar: Crear zonas de desarrollo próximo e intervenir en ellas”. En: El constructivismo en el aula. Barcelona: Editorial Grao, 2007.

Popper, Karl. La lógica de la investigación científica. (Madrid: Editorial Tecnos. 1962/1980): 52.

Rojas-Betancur, Mauricio y Méndez-Villamizar, Raquel. “Cómo enseñar a investigar. Un reto para la pedagogía universitaria” Educación y Educadores 16. 1 (2013): 95-108.

Sandoval William y Bell Philip. “Design-based research methods for studying learning in context”. Educational Psychologist, 39, 4 (2004): 199-201.

Scardamalia, Marlene y Bereiter, Carl. “Knwoledge Bulding” En: Encyclopedia of Education. New York: MacMillan Reference. 2003.

Trejo, Ma. del Rosario y García, Fernando. “Pedagogía de la investigación. Revista de la Asociación Mexicana de Metodología de la Ciencia y de la Investigación”, 1, no. 1 (2009):135-141.

Vygotsky, Lev. Mind in society: The development of higher psychological processes. Cambridge: Harvard University Press, 1978.

Zemelman, Hugo. Voluntad de conocer: El sujeto y su pensamiento en el paradigma crítico. México: Anthropos Editorial, 2005.

How to Cite

Vega Torres, D. (2013). RESEARCH PEDAGOGY: Problematization of Teaching and Learning. Educación Y Territorio, 3(1), 155–172. Retrieved from https://revista.jdc.edu.co/index.php/reyte/article/view/399

Downloads

Download data is not yet available.

Published

2013-08-21

Issue

Section

Reflection papers