CONSTRUCTIVIST ASSESSMENT PROPOSAL A CASE STUDY IN A TECHNICAL AND INDUSTRIAL SCHOOL ENVIRONMENT

Authors

  • Carol Yohana Suescún Pinilla
  • Alix Yohana Vargas Palencia

Keywords:

learning assessment, constructivist assessment, assessment culture, constructivism, case study

Abstract

This article is part of the ongoing research “Constructivist Assessment Proposal” held at Institución Educativa Técnica Integral in Sogamoso. It is aimed at identifying why the assessment traditional approach is still being applied. Besides, it pretends to redefine new assessment practices in order to enhance students’ participation, speech and creativity. Likewise, it tends to make teachers be aware of alternative assessment ways more relevant with the education needs and demands. It is based on the case study research approach and developed in three stages: problematic description and contextualization, analysis and comprehension of the assessment used by the teacher in a technical and industrial setting and improvement alternative proposals based on the problematic situation.

Author Biographies

Carol Yohana Suescún Pinilla

M.Sc (C) en Educación. Licenciada en Lenguas Extranjeras, Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia,
Institución Educativa Gustavo Jiménez-Sogamoso (Boyacá-Colombia).

Alix Yohana Vargas Palencia

M.Sc (C) en Educación. Especialista en Educación Ambiental, Licenciada en Ciencias Naturales. Universidad
Pedagógica y Tecnológica de Colombia. Colegio Cooperativo Reyes Patria de Sogamoso (Boyacá-Colombia)

References

Ahumada Acevedo, Pedro. La evaluación en una concepción del aprendizaje significativo. Santiago de Chile: Ediciones universitarias del Valparaíso, 2003.

Ahumada Acevedo, Pedro. “La evaluación auténtica. Un sistema para la obtención de evidencias y vivencias de los aprendizajes”. Perspectiva Educacional, n°. 45, 2005.

Batista, Enrique. “Evaluación modelos pedagógicos y promoción automática” en Escuela y promoción escolar, 23-42. Medellín: Editorial Universidad de Antioquía, 1989.

Colomina R y. Rochera M.J. “Evaluar para ajustar la ayuda educativa”. Cuadernos de Pedagogía, n°. 318, (2002): 56-62.

Coll Cesar, Martín Elena. La evaluación del aprendizaje en el currículum escolar. Una perspectiva constructivista. Madrid: Morata, 1993.

De Alba, Alicia, Díaz Barriga, Ángel y Vivesca, Martha. “Evaluación análisis de una noción”, Mexicana de Sociología, n°.1 (1984): 175-204.

Diálogo Nacional sobre la evaluación del aprendizaje en el aula, “2008 año de la evaluación en Colombia”, (Consultado el 1 de diciembre 2012). Disponible en: http://www.edicionessm.com.co/ArchivosColegios/ColombiaNew/Archivos/Colombia_pruebas/LEGISLACION%20EDUCATIVA/Evaluaci%C3%B3n%20del%20Aprendizaje%20Aspectos%20Pedag%C3%B3gicos.pdf

Díaz Barriga, Frida. Enseñanza situada. Vínculo entre la escuela y la vida. México: McGrawHill, 2006.

Díaz Barriga, Frida, y Hernández Rojas Gerardo. “Constructivismo y evaluación educativa” En Estrategias docentes para un aprendizaje significativo, Una interpretación constructivista, 305-336. México: McGraw-Hill, 2010.

Gómez, Víctor. Educación para el trabajo. Un estudio de la Educación Técnica Industrial. Bogotá: Magisterio, 1999.

González, Miriam. “La evaluación del aprendizaje tendencias y reflexión crítica”, Revista Cubana Educación Media Superior, n°. 15. 2001 (Consultado el 1 de diciembre 2012). Disponible en http://www.bvs.sld.cu/revistas/ems/vol15_1_01/ems10101.htm.

Martínez Piedad. El método de estudio de caso estrategia metodológica de la investigación científica. Pensamiento y gestión, Universidad del Norte 20 (2006):165-193. Consultado el 16 de agosto 2012. Disponible en http://ciruelo.uninorte.edu.co/pdf/pensamiento_gestion/20/5_El_metodo_de_estudio_de_caso.pdf

Ministerio de Educación Nacional de Colombia, “Evaluación para los aprendizajes”, Al tablero, n°. 44, Enero-Marzo (2008) (Consultado en noviembre de 2012) disponible en http://www.mineducacion.gov.co/1621/article-162342.html

Perrenoud, Philippe. La evaluación de los alumnos. De la producción de la excelencia a la regulación de los aprendizajes. Entre dos lógicas. Buenos Aires: Editorial Colihue, 2008.

Torres, Guillermo. Evaluación educación y cultura. Ponencia presentada en el encuentro “La promoción automática y los cambios en la escuela”, Universidad Santo Tomás, noviembre de 1989.

__________ Autoevaluación y autonomía. Bogotá. 1998.

__________. “Otra evaluación, otra educación”. Revista de Docencia Universitaria. CEDEDUIS, Vol. 1, n°. 2, 1999.

Yin. Robert. Case Study Research–Design and Methods, Applied Social Research Methods Newbury :Park, CA, Sage.1994.

Zabala, Antoni, y Arnau, Laia. 11 Ideas Clave, Cómo aprender y enseñar competencias. Barcelona: Graó, 2008.

How to Cite

Suescún Pinilla, C. Y., & Vargas Palencia, A. Y. (2012). CONSTRUCTIVIST ASSESSMENT PROPOSAL A CASE STUDY IN A TECHNICAL AND INDUSTRIAL SCHOOL ENVIRONMENT. Educación Y Territorio, 2(2), 13–37. Retrieved from https://revista.jdc.edu.co/index.php/reyte/article/view/402

Downloads

Download data is not yet available.

Published

2012-12-10

Issue

Section

Researh papers