ACTIVE DIDACTICS - DIDACTIC CHOREOGRAPHY A BEING-INTEGRATING PROPOSAL IN THE SPORTING TRAINING

Authors

  • Marco Vinicio Gutiérrez Casas

Keywords:

learning, choreography, didactics, emotion, strategies, process

Abstract

Active Didactics as a pedagogical approach integrates teachers, trainers, the teaching and didactic actions in the professional context. They are expressed in three different stages. First, teaching process transformation taking into account the classroom, the sports setting, participants and profiles dealt with making comprehensible what is taught. Secondly, the presentation of a Teaching Choreography which has to do with work formed by different didactic approaches. Finally, the proposal of integrating didactics based on the traditional and ludic view. This is conceived as the didactics implementation into the training and teaching processes.

Author Biography

Marco Vinicio Gutiérrez Casas

Ph.D. en Filosofía de la Educación Iberoamericana. MSc. en Educación. Licenciado en Educación Física.
Universidad Libre de Colombia. 

References

Barriga, Frida Díaz., Hernández, Gerardo. Estrategias Docentes para un Aprendizaje Significativo. México: McGraw Hill, 2004.

Camilloni, Alicia; Davini, María Cristina; Edelstein, Gloria; Litwin, Edith; Souto, Marta; Barco, Susana. Corrientes Didácticas Contemporáneas.Buenos Aires: Paidós, 1997.

Carr, Wilfred. “¿En qué consiste una práctica educativa?” En Una Teoría para la Educación. Madrid: Morata, 1999.

Cid Sabucedo, Alfonso. Coreografías Didácticas en la Universidad: Experiencias e Innovaciones. España: Andavira, 2009.

Comenio, Juan Amós. Didáctica Magna. México: Porrúa, 1 (1657) 1998.

Díaz, Dámaris. “La didáctica universitaria, referencia imprescindible para una enseñanza de calidad”, IX Congreso de Formación del Profesorado, Revista Electrónica Inter Universitaria de Formación del Profesorado 2, n°. 1 (1999) (Consultado en agosto de 2012) Disponible en http://www.aufop.com/aufop/uploaded_files/articulos/1224326868.pdf

Freinet, Célestin. La Formación de la Infancia y de la Juventud. Laila, 1972.

Gaitán, Carlos; Jaramillo, Juliana. Formación Docente en la Educación Superior: Modelo educativo para la formación pedagógico-didáctica. Bogotá: Javergraph, 2004.

Good. H., Wilburn, M. “Educación superior: Desarrollo del universitario” En Enciclopedia Internacional de Educación, ed. Vicens Vives. Barcelona: Vicens Vives, 1989.

Herbart, Johann Friedrich. Pedagogía General derivada del Fin de la Educación. Barcelona: Humanitas, 1(1806) 1983.

Laffitte, R. Evaluación y Desarrollo Profesional del Docente Universitario: Dos Facetas de la Mejora Institucional. Barcelona: Horsori, 1991.

Litwin., Edith. Las Configuraciones Didácticas. Una nueva agenda para la enseñanza superior. Buenos Aires: Paidós, 1997.

Medina, Antonio. “Organización de la formación y desarrollo profesional del docente universitario” En V Congreso Interuniversitario de Organización de Instituciones Educativas (Madrid: 10-13 noviembre).

Restrepo, Mariluz., Campo Rafael. La docencia como práctica. El concepto un estilo de modelo. Bogotá: Pontificia Universidad Javeriana, 2002.

Rousseau, Jean-Jacques. Collection Complete des Oeuvres (París: Libraire du ROI, 1775) (Consultado en agosto de 2012) Disponible en http://ia700309.us.archive.org/27/items/collectioncomple00rous/collectioncomple00rous.pdf.

Sánchez, José. “Formación Inicial para la Docencia Universitaria”, Revista Iberoamericana de Educación, s.f (Consultado en octubre de 2012) disponible en http://www.rieoei.org/deloslectores/sanchez.PDF.

Vasco, Eloísa. “El Saber Pedagógico, Razón de ser de la pedagogía” En Pedagogía, Discurso y Poder, ed. Corporación para la Producción y Divulgación de la Ciencia y la Cultura. Bogotá: CORPODRIC, 1997.

How to Cite

Gutiérrez Casas, M. V. (2012). ACTIVE DIDACTICS - DIDACTIC CHOREOGRAPHY A BEING-INTEGRATING PROPOSAL IN THE SPORTING TRAINING. Educación Y Territorio, 2(2), 73–90. Retrieved from https://revista.jdc.edu.co/index.php/reyte/article/view/404

Downloads

Download data is not yet available.

Published

2012-12-10

Issue

Section

Reflection papers