EDUCATION, ETHICS AND DEMOCRACY: PHILOSOPHICAL CONSIDERATIONS AROUND CITIZENSHIP BUILDING UP

Authors

  • Nelson Orlando Vargas Montañez

Keywords:

Illustration, education, autonomy, ethics, democracy

Abstract

This article aims at showing the analysis of society from a philosophical perspective and the contributions of the Illustration around education, ethics and politics. Taking into account hermeneutics and history, it pretends to highlight the individual’s autonomous learning and the critical pedagogy as means to abolish an authoritarian system in order to give way to an emancipating pedagogy. Besides, philosophical considerations such as education, ethics and democracy are remarked in order to reflect on education as a determining stuff of the individual’s development because it is focused on educating upstanding human beings for the social and political life, able to build up a fair society framed by principles like freedom, security and justice.

Author Biography

Nelson Orlando Vargas Montañez

MSc (c) Derechos Humanos. Licenciado en Filosofía, 
Docente Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia. 

References

Ancízar, Manuel. Ética y Bioética. Bogotá: Universidad Nacional de Colombia, 2002.

Aranguren, José Luis. Ética y política. Barcelona: Orbis, 1985.

Aristóteles. Ética Nicomáquea. Madrid: Gredos, 1985.

Botero Uribe, Darío. El poder de la filosofía y la filosofía del poder. Bogotá: Universidad Nacional de Colombia. 2001.

Cortina, Adela. El mundo de los valores: Ética y Educación. Bogotá: El Búho, 1977.

Freire, Paulo. Pedagogía de la autonomía: Saberes necesarios para la práctica educativa. Sao Pablo: Paz eterra, 2004.

Ibañez, Martín. Educación y derechos humanos. Versión electrónica: http:/www.ucm.es/into/confiled/Educación%20y%derechos20%humanos.

Kant, Immanuel. Sobre la paz perpetua. Madrid: Tecnos, 1998.

Navarro de Luzuriaga, María. Antología de Rousseau. Buenos Aires: Losada, 1931.

Rousseau, J.J. El contrato social. Bogotá: Panamericana, 2004.

______________El origen de la desigualdad entre los hombre. México: Grijalbo, 1972.

Strasser, Carlos. Para una teoría de la democracia posible: Idealización y teoría política. Bueno Aires: Flacso, 1990.

How to Cite

Vargas Montañez, N. O. (2012). EDUCATION, ETHICS AND DEMOCRACY: PHILOSOPHICAL CONSIDERATIONS AROUND CITIZENSHIP BUILDING UP. Educación Y Territorio, 2(1), 53–66. Retrieved from https://revista.jdc.edu.co/index.php/reyte/article/view/413

Downloads

Download data is not yet available.

Published

2012-09-25

Issue

Section

Reflection papers