A CRITICAL LOOK AT TEACHING LABOR

Authors

  • Ángela Cristina Zapata García

Keywords:

education, teachers’ training and education, teaching labor, mankind, critic research and knowledge

Abstract

This article takes a long, hard look at teachers’ training and education at Universities and pedagogic training-focused institutions like “Normales” nowadays. Therefore, this is an analytical, interpretative and critical reflection around the ethical, political and social basis of teaching labor. Today, human condition is quite recognized in the teaching field and discourse. Then, teaching research is set into the dynamic dialogue between theory, educational affairs, reality and pedagogic background. Moreover, schools are valued as places where knowledge, thought and affectivity get together in order to build up and enhance the human potential.

Author Biography

Ángela Cristina Zapata García

MSc (c) en Educación. Esp. en Docencia Universitaria e Investigación. 
Lic. en Educación Básica. Maestra del Colegio Colombo Francés. Medellín- Antioquia. 

References

Arango, Rodolfo. Filosofía de la democracia. Fundamentos conceptuales. Bogotá: Siglo de los hombres editores. Universidad de Los Andes. Centro de Estudios Socioculturales e Internacionales CESO. 2007.

Arendt, Hannah. La condición humana. Barcelona: Paidós, Estado y Sociedad. 1993.

__________ ¿Qué es la política? Introducción de Fina Birulés. Barcelona: Paidós I.C.E./U.A.B. 1997.

__________ La promesa de la política. Barcelona: Ediciones Paidós Ibérica S. A. 2008.

Bauman, Zygmunt. En busca de la política. Buenos Aires. Fondo de Cultura Económica. 2009.

Beck, Ulrich y Beck-Gernsheim, Elisabeth. La individualización. El individualismo institucionalizado y sus consecuencias sociales y políticas. Barcelona: Paidós. 2003.

Castoriadis, Cornelius. Sobre La Política de Platón. Argentina: Fondo de Cultura Económica. 2002.

Corte Constitucional. Sentencia C-220 de 1997. Bogotá, 1998.

Giroux, Henry A. Pedagogía y política de la esperanza. Teoría, cultura y enseñanza. Buenos Aries, Madrid: Amorrototu editores. Freire, Paulo. Educación liberadora. 1986.

Maestros Gestores de Nuevos Caminos. Medellín: Corporación Región, Corporación Penca de Sábila, Colegio Colombo Francés, Pregón. 1995.

Mclaren, Peter. La vida en las escuelas. Toronto. 1980.

__________ Pedagogía crítica y cultura depredadora. Políticas de oposición en la era posmoderna. 1991.

Zambrano, Armando. Pedagogía, educabilidad y formación de docentes. 2001.

How to Cite

Zapata García, Ángela C. (2011). A CRITICAL LOOK AT TEACHING LABOR. Educación Y Territorio, 1(1), 63–80. Retrieved from https://revista.jdc.edu.co/index.php/reyte/article/view/422

Downloads

Download data is not yet available.

Published

2011-12-14

Issue

Section

Reflection papers