SOCIAL RELATING A CLASSROOM RESEARCH TOOL TO ENHANCE STUDENTS’ THINKING AND SOCIAL LIFE PROJECT SINCE PRESCHOOL UNTIL UNIVERSITY

Authors

  • Julio César Arboleda

Keywords:

social relating, linguistic development, social thinking,, life project-based pedagogy, classroom research

Abstract

This article aims at showing the social relating as a cognitive and discursive tool to enhance classroom research and the linguistic development. Specifically it contributes to reading comprehension, concepts understanding and their application in real life (personal, social, political and cultural aspects of the human being). Therefore, it builds up social thinking, critical attitudes, society analysis, ideas and actions bringing forward. Then, social relating stands as a key resource in life project-based pedagogy because it is mainly focused on holistic educative processes which really takes into
account aspects such as: knowledge, didactics, curriculum, evaluation, pedagogy, sensitivity and discourse.

Author Biography

Julio César Arboleda

Estudios de pregrado y postgrado en Educación y Pedagogía. Docente investigador grupo Ciencias del Lenguaje, Universidad Santiago de Cali. Director Redes Colombiana e Iberoamericana de Pedagogía. Creador y Asesor pedagógico del enfoque teóricometodológico Pedagogía por proyectos de vida. 

References

Arboleda Aparicio, Luis Carlos y Castrillón Arboleda, Gloria. “La historia y la educación matemática en el “horizonte” conceptual de la pedagogía”. cimm.ucr.ac.cr/ocs/index.php/xiii_ciaem/xiii_ciaem/paper/.../1154.

Arboleda, J. C. Ser persona en el mundo de hoy. Santiago de Cali: Lei. 1995.

____________ Mapas cognitivos: lectoescritura, aprendizaje y desarrollo del pensamiento. Santiago de Cali: Unilibre. 2000.

____________ Mi proyecto de vida: desarrollo del pensamiento axiológico, cooperativo y hacedor. Presidencia de la República. Bogotá: Editorial Pensar. 2003.

____________ Estrategias para la comprensión significativa. Bogotá: Magisterio. 2005.

____________ Pensamiento lateral y aprendizajes. Bogotá: Magisterio. 2007.

____________ “Emprendimiento, educación y desarrollo humano”. Revista Sociedad, Cali: USC. 2008.

____________ Aprendizajes y proyectos de vida personal y familiar. F.P, Popayán. 2008.

____________ Competencias pedagógicas: conceptos y estrategias. Bogotá: Editorial Redipe. 2011.

Aguirre Ospina, Yolanda. Indicios, hipótesis progresivas, formulación de teoría. En Memorias I Simposio de Pedagogía, Educar para la vida, Bogotá: Editorial Redipe. 2011.

Formichella, María Marta. Análisis del concepto de equidad educativa a la luz del enfoque de las capacidades de Amartya Sen. Educación, pp. 1-36. 2011.

Gil Claros, Mario Germán. Pensar la escuela en el gobierno de sí mismo. Formación de pensamientos múltiples. Cali: Editorial Redipe. 2011.

Maturana, Humberto y Dávila, Ximena. “Hacia una era postmoderna en las comunidades educativas”. Revista Iberoamericana de Educación. Núm. 49, pp. 135-161. 2009.

Méndez Rendón, Juan Camilo. Los procesos argumentativos e interpretativos en niños del grado octavo en el área de Ciencias Sociales de la Institución Educativa Luis López de Mesa de la Ciudad de Medellín: el caso de la caricatura política. Tomo I, Colección de la Pedagogía Iberoamericana. Cartagena: Ed Redipe. 2011.

Millar, R. “¿What Are Schools For?” Holistic Education. USA: Press, Brandon, 1997.

Millar, JP. The holistic currículo, Toronto Canada: OISE Press. 1996.

Morin, E. . Los siete saberes de la educación. Bogotá: UNESCO- MEN. 1998.

Ortega Esteban, José. Presentación. Revista Interuniversitaria de Pedagogía Social, España: Tercera Época, Universidad de Salamanca, pp. 5-12. 2008.

Ortega R, Pedro. “Educar para la participación ciudadana, Pedagogía social”. Revista interuniversitaria, Núm. 11. España: Segunda época, Universidad de Murcia. 2004.

Sen, Amartya. Desarrollo y libertad. Ed. Planeta. 1999.

Serrano, J. M. y Pons, R. M. “El constructivismo hoy: enfoques constructivistas en educación”. Revista Electrónica de Investigación Educativa, Vol. 13, Núm. 1. Universidad de Murcia, 2011. http://redie.uabc.mx/vol13no1/contenido-serranopons.html

Silva Hernández, Margarita; Mora Jiménez, Marlon; Fonseca Romero, Cristóbal y Orozco Varela, Luis Pablo. Una ciudadanía crítica. Comunidad de práctica para el diálogo democrático. Simposio Internacional de Pedagogía. Cartagena de Indias: Editorial Redipe. 2011.

How to Cite

Arboleda, J. C. (2011). SOCIAL RELATING A CLASSROOM RESEARCH TOOL TO ENHANCE STUDENTS’ THINKING AND SOCIAL LIFE PROJECT SINCE PRESCHOOL UNTIL UNIVERSITY. Educación Y Territorio, 1(1), 81–100. Retrieved from https://revista.jdc.edu.co/index.php/reyte/article/view/423

Downloads

Download data is not yet available.

Published

2011-12-10

Issue

Section

Reflection papers