Folk Dance, a Pedagogical Alternative from Mediation with Schoolchildren of 7 Years

Authors

  • Maribel Jiménez Romero Fundación Universitaria Juan de Castellanos
  • Isabel Samacá Bohórquez Fundación Universitaria Juan de Castellanos

Keywords:

Folk dance, Social values, Pedagogical practice, Context, Culture

Abstract

The reaffirmation of social identity is addressed from the strengthening of social values in a group of schoolchildren of 7 years in the municipality of Nuevo Colón, in the department of Boyacá, in a public educational institution, with the Colombian folkloric dance as pedagogical alternative from the disciplinary field of physical education. This article reports a research study developed in the located context, which aims to identify the values experienced by schoolchildren around the practice of dancing, to promote positive relationships of affection as a device for reconstructing the social community. The instruments used for the data collection were focused on video recordings, field notes and semi-structured interviews.

Around the experience, there are permanent processes of reflection and analysis, which involve attitudes and behaviors, through the interactions established in the coexistence. These processes of reflection generate the dynamics around this type of dancing, by projecting infants as actors, based on the recognition of their customs and traditions, reflected in the movements of that dance that allows expressing. The deconstruction exercises demand a deep knowledge and understanding of the structure of the practice; by facilitating the transit towards the appropriation of their meanings, in their embodiment as mediators of their culture in families, in the school and in their community.

Author Biographies

Maribel Jiménez Romero, Fundación Universitaria Juan de Castellanos

Licenciada en Educación Física, Recreación y Deportes Fundación Universitaria Juan de Castellanos Egresada activa del semillero de investigación Abya Yala. Proyecto: Pedagogía del movimiento. Contexto y Sentido

 

Isabel Samacá Bohórquez, Fundación Universitaria Juan de Castellanos

M.Sc. en Educación Universidad pedagógica y Tecnológica de Colombia Docente investigadora Programa de Lic. Educación Física, Recreación y Deportes Fundación Universitaria Juan de Castellanos Líder y coordinadora del semillero de investigación Abya Yala Proyecto: Pedagogía del movimiento. Contexto y Sentidos.

 

References

Freire, P. (1999): Cartas a quien pretenda enseñar. 5ª edición, siglo XXI editores, S.A. de C.V., México. p. 103.
De Sousa, B. (2012). Forum Justicia. Boaventura de Sousa Santos: “La entrada de las mujeres cambia las agendas”. Recuperado de http://www.forumjustica.com.br/es/boaventura-desousa-santos-la-entrada-de-las-mujeres-cambia-las-agendas.
De Sousa, B. (2013). Una Epistemología del Sur la reinvención del conocimiento y la emancipación social. México. Siglo Veintiuno Editores.
Kemmis, S. (1986). Introducción. En Cerda, H. (2011), Los Elementos de la Investigación. Bogotá, Colombia: Magisterio.
Lucio, R. (1989). Educación, Pedagogía, enseñanza y didáctica: diferencias y relaciones. Revista de la universidad de la Salle, (17), 35-46.
Martínez, M. (2004). ¿Qué significa educar en valores hoy? Educar en valores es crear condiciones pedagógicas y sociales. Bogotá. Colombia: Octaedro Editores. (pp. 17-43).
Magendzo, A. (1999, 18 de noviembre). Investigación y la Práctica Pedagógica en el Contexto de las Reformas Curriculares. Simposio Internacional de Investigadores en Educación. Recuperado de: https:// www.rmm.cl/index_sub2.php?id_contenido=2863&id_portal
Mejía, M. (2007). Tecnología, globalización y reconstrucción de la educación popular. Bogotá. Departamento Ecuménico de Investigaciones.
Packer, M. (2013). La ciencia de la Investigación Cualitativa. Bogotá: Universidad de los Andes.
Restrepo, B. (2011). Investigación Acción Pedagógica. Colombia: Universidad de Antioquia.
Samacá, I. (2015). La práctica pedagógica como lugar de legitimación del saber. Educación y Territorio, 5(8), 71-86.
Vygotsky, L. (1978). La zona de Desarrollo Próximo: una reconsideración de sus implicaciones para la enseñanza. Recuperado de: https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/48359.pdf

How to Cite

Jiménez Romero, M., & Samacá Bohórquez, I. (2017). Folk Dance, a Pedagogical Alternative from Mediation with Schoolchildren of 7 Years. Educación Y Territorio, 7(13), 13–32. Retrieved from https://revista.jdc.edu.co/index.php/reyte/article/view/542

Downloads

Download data is not yet available.

Published

2017-06-05

Issue

Section

Researh papers