Interaction in the classroom as a pedagogical proposal for the educational institutions of Colombia

Authors

  • Patricia Ríos Fonseca Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia UPTC
  • Claudia Lucía Saavedra Institución Educativa Nueva Generación Sáchica - Boyacá – Colombia
  • José Alberto Nova Barrios Institución Educativa Nueva Generación Sáchica - Boyacá – Colombia
  • Ángel Jiménez Larrotta Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia UPTC

Keywords:

Peaceful coexistence, Social interaction, Intolerance, Social behavior, Classroom

Abstract

This article shows some results on the coexistence in the classroom, as part of a research carried out in the Nueva Generación Educational Institution (IENG acronym in Spanish) in the municipality of Sáchica, Boyacá. The research has a qualitative approach; where research-action was carried out, with a critical perspective from the social studies. The main objective was to promote interaction in the classroom to transform intolerance into environments of coexistence, taking into account a socializing pedagogy, as a participatory, transversal and interdisciplinary action methodology, because this situation has been identified as a problem in the results of the ISCE 2014-2015 Educational Quality Synthetic Index (ISCE acronym in Spanish). Therefore, during the year 2016 meetings were held between tenth grade students and students from the rural buildings of the Nueva Generación Educational Institution, which were called “Interaction Days”, as a curricular proposal for the Institutional Educational Project (PEI acronym in Spanish); after that, significant attitudinal changes were evidenced, which contributed to transform problems such as intolerance, thus enabling a better atmosphere of coexistence.

Author Biographies

Patricia Ríos Fonseca, Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia UPTC

Docente Institución Educativa Nueva Generación Sáchica - Boyacá – Colombia Estudiantes de Maestría en Educación Modalidad profundización Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia Uptc - Tunja

 

Claudia Lucía Saavedra, Institución Educativa Nueva Generación Sáchica - Boyacá – Colombia

Docente Institución Educativa Nueva Generación Sáchica - Boyacá – Colombia Estudiantes de Maestría en Educación Modalidad profundización Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia Uptc - Tunja

 

José Alberto Nova Barrios, Institución Educativa Nueva Generación Sáchica - Boyacá – Colombia

Docente Institución Educativa Nueva Generación Sáchica - Boyacá – Colombia Estudiantes de Maestría en Educación Modalidad profundización Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia Uptc - Tunja

 

Ángel Jiménez Larrotta, Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia UPTC

Docente Escuela de Ciencias Sociales y Maestría en Educación Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia - Uptc Tunja Investigador Grupo Conflictos Sociales del Siglo XX

 

References

Alcaldía Mayor de Bogotá, D.C. (2011). Fundación internacional de pedagogía conceptual Alberto Merani. Fipc. Ambientes de aprendizaje para el desarrollo humano. Reorganización curricular por ciclos. Recuperado de http://repositoriosed.educacionbogota.edu.co/jspui/bitstream/123456789/2081/1/aareorganizacionporciclos1.pdf
Besançon, M., & Barbot, B. (2013). Creative giftedness and educational opportunities. Educational & Child Psychology, 30(2), 79-88.
Calle, M. (2007). Formación en valores: una alternativa para construir ciudadanía.
Tabula Rasa Bogotá, (6), 339-356.
Canals, R., & Pagés, L. (2009). Departamento de Educación Universidades e Investigación. Gobierno Vasco. Competencia social y ciudadana. Recuperado de https://nuevocurriculoycompetencias.wikispaces.com/file/view/Social_y_ciudadana.pdf/385988150/Social_y_ciudadana.pdf
Cardona, A. (2011). Buenas prácticas para mejorar la calidad de la educación. RED Colombiana de Pedagogía, 1, 105-122.
Casado, G. E. (2002). Prototipos de la interacción pedagógica. Revista de Pedagogía Escuela de Educación Universidad Central de Venezuela, 23(67). Recuperado de http://www.scielo.org.ve/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0798-97922002000200004
Castillo, L. (s.f.). Fundamentos y práctica de las competencias ciudadanas. Ruta Maestra, 10, p 27-32. Recuperado de http://studylib.es/doc/5578926/fundamentos-y-pr%C3%A1ctica-de-las-competencias-ciudadanas
Chaux, E., Lleras, J., & Velásquez, A. (2004). Competencias ciudadanas: de los estándares al aula. Bogotá: MEN, Uniandes.
Cupach, W., & Willer, E. (2008). When ‘‘Sugar and Spice’’ Turn to ‘‘Fire and Ice’’: Factors Affecting the Adverse Consequences of Relational Aggression among Adolescent Girls. Communication Studies, 59(4), 415-429. doi: 10.1080/10510970802473674.
Dailey, A., Frey, A., & Walker, H. (2015). Relational Aggression in School Settings: Definition, Development, Strategies, and Implications. Children & Schools, 37(2), 79-88. doi: 10.1093/cs/cdv003.
Díaz, F., & Hernández, G. (1997). Estrategias docentes para un aprendizaje significativo: una interpretación constructivista. México: McGraw-Hill.
Douglas, A., Coyne, S., & Walsh, D. (2011). Media Violence, Physical Aggression, and Relational Aggression in School Age Children: A-Short term Longitudinal Study. Aggresive Behavior, 37, 193-206.
Duarte, J. (2003). Ambientes de aprendizaje una aproximación conceptual. Estudios Pedagógicos, (29), 97-113.
Elliot, J. (2000). La investigación-acción en educación. Madrid: Morata. Elliot, J. (2001). Compartiendo experiencias de investigación acción con John Elliott. Revista Docencia, (14), 69-80. Recuperado de http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:XyAzhDKfNTg-
J:www.revistadocencia.cl/new/wp-content/pdf/20100728161845.pdf+&cd=1&hl=es-419&ct=clnk&gl=co
Freire, P. (2010). Cartas a quien pretende enseñar. México: Siglo XXI. Hincapié, L., Giraldo, M., Castro R., Lopera, F., Pineda, D., & Lopera, E. (2007). Propiedades lingüísticas de los trastornos específicos del desarrollo del lenguaje. Revista Latinoamericana de Psicología, 39(1), 47-62.
Ibáñez-Salgado, N. (2011). Aprendizaje-enseñanza: mejora a partir de la interacción de los actores. Educ., 14(3), 457-474.
Iranzo, J. (2009). Una sociología radical de las cadenas de rituales de interacción [Proemio]. En Cadenas de rituales de interacción (pp. VII-XVII). España: Anthropos.
Johnson, D., Johnson, R., & Johnson, E. (1995). Los nuevos círculos de aprendizaje: cooperación en el salón de clases y en la escuela. Alexandria. EE.UU: Association for Supervision and curriculum Development ASCD.
León Muñoz, S., & López-Takegami, J.K. (2015). Formar ciudadanos desde el preescolar. Educ., 18(2), 245-260. DOI: 10.5294/edu.2015.18.2.4.
Litwin, E. (2011). El oficio de enseñar: condiciones y contextos. Buenos Aires: Paidós.
López, M., & Peirats, J. (2013).Los grupos interactivos como estrategia didáctica en la atención a la diversidad. Revista de la Facultad de Albacete, (28), 197-211.
Martínez, L. M. (2016). Exploring the use of cooperative activities in a language subject to develop students´ social competences at the university. Ensayos, Revista de la Facultad de Educación de Albacete, 31(1). Recuperado de http://www.revista.uclm.es/index.php/ensayos.
Martínez, M. (2008). Epistemología y metodología Cualitativa en las ciencias sociales. México: Trillas.
Mejía, A., & Perafán, B. (2006). Para acercarse al dragón, para amansarlo, es necesario haberlo amansado primero: una mirada crítica a las competencias ciudadanas. Revista de Estudios Sociales, (23), 23-35.
MEN & UNFPA. (2010). Programa de Educación para el ejercicio de los derechos humanos en la escuela. Recuperado de https://www.mineducacion.gov.co/1621/articles-241325_archivo_pdf.pdf
MEN. (2011). Orientaciones para la institucionalización de las competencias ciudadanas. Cartilla 1 Brújula. Bogotá D.C. Colombia: MEN.
MEN. (2014). Guía No 48. Ruta de gestión para alianzas en el desarrollo de competencias ciudadanas. Bogotá, D.C.: MEN.
MEN. (2015). Ruta de reflexión y mejoramiento pedagógico “Siempre Día E”. Bogotá, D.C.: MEN.
MEN. (2016). Documento Orientador Foro Educativo Nacional 2016 “Ambiente Escolar”. Bogotá, D.C.: MEN.
Mieles, M., & Alvarado, S. (2012). Ciudadanías y competencias ciudadanas.
Estudios Políticos, 40, 53-75.
Rizo, G. M. (2007). Interacción y comunicación en entornos educativos: reflexiones teóricas, conceptuales y metodológicas. Revista de Asociación Nacional de Programas de Posgrado en Comunicaciones, 2-16. Recuperado de www.compos.com.br/e-compos.
Rizo, G.M. (2015). Interacción y emociones. La microsociología de Randall Collins y la dimensión emocional de la interacción social. Psicoperspectivas, 14(2), 51-61. Recuperado de http://www.psicoperspectivas.cl/index.php/psicoperspectivas/article/viewFile/439/416
Rodríguez, A., Ruiz, S., & Guerra, Y. (2007). Competencias ciudadanas aplicadas la educación en Colombia. Bogotá: Universidad Militar Nueva Granada.
Roméu, A. (2005). El enfoque cognitivo, comunicativo y de orientación sociocultural. Dimensiones e indicadores de la competencia cognitiva, comunicativa, sociocultural. La Habana: Pueblo y Educación.
Ruíz, A., & Chaux, E. (2005). La formación de competencias ciudadanas. Recuperado de https://publicacionesfaciso.uniandes.edu.co/sip/data/pdf/formacion_de_competencias_ciudadanas.pdf.
Santamaría, F., & Bothert, K. (2011). Relatos de niños y niñas: juegos de palabras que crean y recrean vivencias. Revista Infancias Imágenes, 10(1), 66-73.
Universidad Javeriana. (2016). Guía para la implementación de la cátedra de la paz. Bogotá: Santillana.
Vasilachis de Gialdino, I. (2006). Estrategias de investigación cualitativa. Barcelona: Gedisa, S.A.
Villalta, P. M., Martinic, S., & Guzmán, D. M. (2011). Elementos de la interacción didáctica en la sala de clase que contribuyen al aprendizaje en contexto social vulnerable. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 16(51), 1137-1158.
Villalta, P. M., Assael, B. C., & Martinic, V. S. (2013). Conocimiento escolar y procesos cognitivos en la interacción didáctica en la sala de clase. Perfiles Educativos, 35(141), 84-96.

How to Cite

Ríos Fonseca, P., Saavedra, C. L., Nova Barrios, J. A., & Jiménez Larrotta, Ángel. (2017). Interaction in the classroom as a pedagogical proposal for the educational institutions of Colombia. Educación Y Territorio, 7(13), 33–56. Retrieved from https://revista.jdc.edu.co/index.php/reyte/article/view/543

Downloads

Download data is not yet available.

Published

2017-06-05

Issue

Section

Researh papers