ICT As A Teacher Training Strategy For Academic Management

Authors

  • Yanis Eydie Sánchez Jiménez Institución Educativa Pedregal Alto (Sutamarchán, Boyacá)

Keywords:

Academic management and leadership, Learning strategies, Ict mediation learning strategies, Digital skills, Teacher training

Abstract

This research is presented in order to organize the curricular development and the processes of academic management in the Educational Institution Pedregal Alto of Sutamarchán. It started with the methodological design and the fulfillment of the proposed objectives tending to develop the digital skills of the teachers and put them at the service of the academic management within the classroom processes, characterizing and exemplifying the new tendencies of skills of the ICT, which must be included in teacher training programs. For these reasons, this research is qualitative, based on the quantitative research for the interpretation of instruments of data collection such as surveys. This research was guided by action research, since it was not only intended to analyze the didactic phenomena of the institution but also to propose possible solutions to improve the pedagogical processes. It was possible to define a new vision about the educational process of teachers, taking into account the need to implement a teacher training program, where the appropriate use and the digital culture of teaching by means ICT skills is updated.

Author Biography

Yanis Eydie Sánchez Jiménez, Institución Educativa Pedregal Alto (Sutamarchán, Boyacá)

Mg. (c) en Gerencia Educativa Institución Educativa Pedregal Alto (Sutamarchán, Boyacá)

 

References

Bolivar, A. (2010). Liderazgo para el aprendizaje. OGE, 20.
Cabero, J. (15 de Junio de 2002). Impacto de las nuevas tecnologías de la información y las comunicaciones en las organizaciones educativas. Nuevas tecnologías- Nuevas organizaciones educativas, 10.
Castells, M. (2000). La era de la información: economía, sociedad y cultura. La Sociedad RED. Madrid: Alianza.
Coll, C. M. (2011). Psicología de la educación virtual. Madrid: Ediciones Morata. Flora, P. (2012). Maestros competentes. México: Trillas.
Freire, P. (2008). El grito manso. Buenos Aires: Artes Gráficas del sur.
Garbanzo, G. (2010). Liderazgo para una gestión moderna de procesos educativos. Revista Educación, 29.
Haak, L. S. (2005). Recursos educativos digitales. Docencia Universitaria, 19. Iafrancesco, G. (2003). Nuevos fundamentos para la transformación curricular. Bogotá: Cooperativa editorial magisterio.
Marco Común Europeo. (2006.). propuestas para la renovación de metodologías educativas en la iniversidad. Madrid: Ministerio de Educación y ciencia, Secretaría general técnica.
Ministerio de Educación Nacional (MEN). (2013). Competencias TIC para el desarrollo profesional docente. Bogotá: Corporación Colombia Digital. Ruiz, C. (2001). La evaluación de programas de formación de formadores en el contexto de la formación en y para la empresa. Universidad Autónoma de Barcelona.
Salinas, J. (2008). Innovación educativa y uso de TIC. Andalucia: Universidad Internacional de Aldalucia.
Sánchez, J. (2003). Integración curricular de TICs concepto y modelos. Enfoques Educacionales, 13.
Tobón, S. (2010). Formación integral por competencias. Bogotá: Instituto CIFE.
UNESCO & Universidad Javeriana. (2016). Competencias y estandares TIC desde la dimensión pedagógica. Cali: Impresión Multimedios.
Valles, M. (1999). Técnicas Cualitativas de Investigación Social. Madrid: Editorial Síntesis.
Vasilachis, I. (2006). Estrategias de investigación cualitativa. Barcelona: Gedisa, S.A.
Villalobos, E. (2002). Didáctica integrativa y el proceso de enseñanza aprendizaje. México: Trillas.
Zubiria, J. (2013). Cómo diseñar un currículo por competencias. Bogotá: 159.

How to Cite

Sánchez Jiménez, Y. E. (2017). ICT As A Teacher Training Strategy For Academic Management. Educación Y Territorio, 7(13), 57–82. Retrieved from https://revista.jdc.edu.co/index.php/reyte/article/view/544

Downloads

Download data is not yet available.

Published

2017-06-05

Issue

Section

Researh papers