Collaborative work: a strategy in order to stimulate peaceful school environments in elementary school

Authors

  • José Leonardo Perea Lara Institución Educativa Saza - Gámeza

Keywords:

Collaborative work, School environment, School violence, Teaching strategies, Pedagogical mediation

Abstract

This article holds advances of a research carried out in the Master’s program in Education of the Pedagogical and Technological University of Colombia (UPTC acronym in Spanish). It arose from the interest to contribute to the consolidation of peaceful environments in elementary school children of the Educational Institution Saza, Nimisia building in Gámeza, Boyacá, using collaborative work as a pedagogical strategy. The low level of the school climate component was taken as the initial reference, the Synthetic Index of Educational Quality for 2015, as well as the registration of conflict occurrences, which generate unfavorable environments for students. Within the methodological process, incidents in the generation of the school environment of the group were initially recognized as manifestations of coexistence. From the direct observation, it was possible to detect that the offensive language, defensive attitudes, low levels of listening and little empathy, are features of the daily life of the students, inside and outside the classroom, which hinders the teaching-learning processes. Thus, the aspects to be worked were determined to strengthen interpersonal relationships among students in the development of workshops, using pedagogical elements of collaborative work.

Author Biography

José Leonardo Perea Lara, Institución Educativa Saza - Gámeza

Especialista en la Administración de la Informática Educativa Institución Educativa Saza - Gámeza

 

References

Astudillo, I. E., Soto, P. O., Dvorkin, L. P., & Richards, S. S. (2010). Convivencia escolar en una escuela básica municipal de la reina. Conocimiento de su manual de convivencia: un estudio de caso. Santiago: Universidad Andrés Bello.
Barkley, E., Cross, P., & Major, C. H. (2007). Técnicas de aprendizaje colaborativo. Madrid: Morata.
Barriga, D. (1999). Estrategias docentes para un aprendizaje significativo. Una interpretación. México: McGraw-Hill.
Calzadilla, M. E. (2002). Aprendizaje colaborativo y tecnologías de la información y la comunicación. OEI-Revista Iberoamericana de Educación, 1(10), 1-10. Recuperado de http://rieoei.org/tec_edu7.htm
Cenich, G., & Santos, G. (2005). Propuesta de aprendizaje basado en proyecto y trabajo colaborativo: experiencia de un curso en línea. REDIE. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 7(2). Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=15507204
Chaux, E. (2011). Múltiples Perspectivas Sobre un Problema Complejo: Comentarios Sobre Cinco Investigaciones en Violencia Escolar. Psykhe (Santiago), 20(2), 79-86. Recuperado de https://dx.doi.org/10.4067/S0718-22282011000200007
Crook, C. (1998). Ordenadores y aprendizaje colaborativo. Madrid: Morata. Congreso de Colombia. (2013). Ley 1620, Por la cual se crea el Sistema Nacional de Convivencia Escolar y Formación para el Ejercicio de los Derechos Humanos, la Educación para la Sexualidad y la Prevención y Mitigación de la Violencia Escolar. Recuperado de http://wsp.presidencia.gov.co/Normativa/Leyes/Documents/2013/LEY%201620%20DEL%2015%20DE%20MARZO%20DE%202013.pdf
Elliott, J. (2010). La investigación - acción en educación. Madrid: Ediciones Morata.
Hernández, R., Fernández, C., & Baptista, P. (2010). Metodología de la investigación (5a Ed.). México: McGraw-Hill.
López, R. A. (2011). Ambientes de aprendizaje espacios de interacción y desarrollo. e-FORMADORES, 1-6. Recuperado de http://red.ilce.edu.mx/sitios/revista/e_formadores_oto_11/articulos/ruth_nov11.pdf
Loughlin, C. E., & Suina, J. H. (1987).El ambiente de aprendizaje. Madrid: Morata.
Magendzo, A., Toledo, M. I., & Rosenfeld, C. (2004). Intimidación entre estudiantes cómo identificarlos y cómo atenderlos. Santiago de Chile: Editorial LOM.
Mingota, M. G., Cruz, L. G., Martínez, V. S., Lorenzo, A. M., Solla-Gullón, J., Vidal-Iglesias, F., et al. (2011). El trabajo colaborativo como metodología para mejorar la competitividad educativa y profesional. Marfil, 1(72). Recuperado de https://rua.ua.es/dspace/bitstream/10045/.../Trabajo%20colaborativo%20Vol.%20I.pdf
Rodríguez, A., & Español, W. (2013). Vivir es convivir. En A. B. Ayala, J. E. García & D. R. Torres, Instituciones Educativas Vivas (pp. 177-194). Tunja: Fundación Universitaria Juan de Castellanos.
Sánchez, B. Y., Barón, J. G., & Molina, B. I. (2012). La violencia escolar en Bogotá desde la mirada de las familias. Bogotá: Universidad Distrital Francisco José de Caldas.
Serna, L. M. (2010). El ambiente escolar y su relación con las inteligencias múltiples de las y los estudiantes de grado kínder del jardín tío conejo. Pereira: Universidad Tecnológica de Pereira.
Torres, E. C., & Velásquez Niño, A. M. (2008). Violencia en los colegios de Bogotá: contraste internacional y algunas recomendaciones. Revista Colombiana de Educación, (55), 14-37. Recuperado de http://www.redalyc.org/pdf/4136/413635249002.pdf
Vásquez, N. S., Zuluaga, N. C., & Fernández, D. Y. (2017). Clima escolar y funcionalidad familiar como factores asociados a la intimidación escolar en Antioquia, Colombia. Pensamiento Psicológico, 15(1) 63-72. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=80149351005
Villanueva de Florián, M. E. (2000). El Ambiente Escolar y la Formación de Actitudes Ecológicas de los Estudiantes del Nivel Primario del Municipio de Quesada. Guatemala: Universidad de San Carlos de Guatemala.
Zerón Rodríguez, A. (2006). Sentido de la violencia escolar en chile. Un estudio de sociología comprensiva. Boletín de Investigaciones Educativas, 19. Recuperado de http://www.conicyt.cl/bases/catalogo/tesis/html/2/0572.html

How to Cite

Perea Lara, J. L. (2017). Collaborative work: a strategy in order to stimulate peaceful school environments in elementary school. Educación Y Territorio, 7(13), 107–130. Retrieved from https://revista.jdc.edu.co/index.php/reyte/article/view/546

Downloads

Download data is not yet available.

Published

2017-06-05

Issue

Section

Reflection papers