A playful proposal for the process of literacy learning

Authors

  • Mónica Lizeth Rodríguez Monroy Institución Educativa Cristóbal Colón

DOI:

https://doi.org/10.38017/22563989.665

Keywords:

significant learning, ludic, onomatopoeic method, motivation

Abstract

From the teaching method of a teacher, it is intended to describe the incidence of itself, on the reading and writing learning of first-grade students; by answering the research question, what is the incidence of the teaching method used by the firstgrade teacher on the literacy learning of the students? Making use of qualitative methodology and with an educational ethnographic design, Strauss and Corbin (2002) were taken as the main reference for the collection of data, allowing to establish that the teacher imparts teaching combining methods and creating his/her own educational didactics, among which, the main reference is the onomatopoeic method and the use of ICT, which has favored the classroom environment and motivated the learning of students, encouraging the inclusion and development of reading and writing skills.

Author Biography

Mónica Lizeth Rodríguez Monroy, Institución Educativa Cristóbal Colón

Trabajadora Social.

References

Álvarez, C. (2011). El interés de la etnografía escolar en la investigación educativa. Estudios Pedagógicos, 37(2), 267-279. Recuperado de https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-07052011000200016

Ardila, M., y Cruz, L. (2014). Estrategia didáctica para desarrollar competencias lectoescritoras en estudiantes de primer grado de básica primarias. (Tesis de Maestría). Universidad del Tolima, Ibagué, Colombia. Recuperado de http://repository.ut.edu.co/handle/001/1148.

Díaz, F., y Hernández, G. (1999). Estrategias docentes para un aprendizaje significativo. México: McGraw-Hill.

Gutiérrez, R. y Díez, A. (2018). Conciencia fonológica y desarrollo evolutivo de la escritura en las primeras edades. Educación XXI, 21(1), 395-416. DOI: 10.5944/educXX1.13256.

Ibarra, M. (s.f.). Gregorio Torres Quintero: Biografía, Método Onomatopéyico. Recuperado de https://www.lifeder.com/gregorio-torres-quintero/

Ministerio de Educación Nacional de Colombia (2007). Lectura y escritura con sentido y significado. ALtablero, (40). Recuperado de https://www.mineducacion.gov.co/1621/article-122251.html.

Ministerio de Educación Nacional de Colombia (2007). Lectura y escritura con sentido y significado. ALtablero, (40). Recuperado de https://www.mineducacion.gov.co/1621/article-122251.html.

Restrepo, G. (2017). Las TIC, una estrategia didáctica que desarrolla competencias y alcanza aprendizajes significativos. Santa Rosa de Osos, Antioquia: Fundación Universitaria Católica del Norte.

Strauss, A., y Corbin, J. (2002). Bases de la investigación cualitativa. Técnicas y procedimientos para desarrollar la teoría fundamentada. Universidad de Antioquia: Editorial Universidad de Antioquia.

Ospina, J. (2006). La motivación, motor del aprendizaje. Revista Ciencias de la Salud, 4, 158-160. Recuperado de https://revistas.urosario.edu.co/index.php/revsalud/article/view/548

Perero, V., y Torres, A. (2017). Influencia de los Juegos de ecología en el desarrollo del pensamiento crítico en niños de 4 a 5 años. Diseño de una guía didáctica con enfoque humanista para docentes. Guayaquil: Universidad de Guayaquil.

Valery, O. (2000). Reflexiones sobre la escritura a partir de Vygotsky. Educere, 3(9), 38-43. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=35630908

How to Cite

Rodríguez Monroy, M. L. (2018). A playful proposal for the process of literacy learning. Educación Y Territorio, 8(14), 13–27. https://doi.org/10.38017/22563989.665

Downloads

Download data is not yet available.

Published

2018-06-01

Issue

Section

Researh papers