Creativity in teaching practice to stimulate the learning desire

Authors

  • Adriana Gómez Gimnasio Cantillana
  • Martha Patiño Gimnasio Cantillana
  • Adrián Delgado Gimnasio Cantillana

DOI:

https://doi.org/10.38017/22563989.667

Keywords:

creativity, didactic, learning

Abstract

It can be said that students around the world complain about the practices teachers apply at their classes claiming they are old-fashioned and do not respond to nowadays’ needs for human development and to be highly skilled in today’s society. This investigation project tends to determine the teachers’ pedagogical practices which motivate the learning desire of students of 8° grade in the public school San Juan de Girón and the private one, Gimnasio Cantillana. Interviews, class observations and surveys were used to find out which methodology technics teachers use and students prefer to acquire meaningful learning. The results showed that students get more interested in activities in which they use their knowledge and creativity to construct meaningful learning. Moreover, teachers’ empathy plays a significant role in student’s attitudes towards learning.

Author Biographies

Adriana Gómez, Gimnasio Cantillana

Licenciada en Idiomas ASPAEN

Martha Patiño, Gimnasio Cantillana

Licenciada en Inglés

Adrián Delgado, Gimnasio Cantillana

Historiador

References

Bernabeu, N. y Goldstein, A. (2009). Creatividad y aprendizaje: El juego como herramienta pedagógica. Madrid: Narcea.

Carter, C., Bishop, J. y Kravits, S. L. (2006). Orientación educativa: Cómo alcanzar
tus metas (5.a ed.). Ciudad de México: Pearson.

Chrobak, R. (2008). Una enseñanza creativa, para obtener aprendizajes creati- vos. Cuadernos de la Facultad de Humanidades y Ciencias Sociales, (35), 115-129. Recuperado de: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=18512511009.

Barrio, J. del, y Borragán, A. (2011). Como atraer la atención hablando. Un reto para la enseñanza. Bordón, 63(2), 15-25.

Elchiry, N. (Comp.) (2000). Aprendizaje de niños y maestros: hacia la construcción del sujeto educativo. Buenos Aires: Manantial.
Elliot, J. (2000). La investigación-acción en educación. Madrid: Ediciones Morata. Flick, U. (2007). Introducción a la investigación cualitativa. Madrid: Ediciones
Morata.

Freiría, J. (2004). Psicología de la creatividad. En: Carabús, O. (Ed.), Creatividad actitudes y educación (pp. 115-146). Buenos Aires, Biblios.

Iriarte Diazgranados, F., Núñez, R., Gallego, J. M. y Suárez González, J. R. (2008). Concepciones de los maestros sobre la creatividad y su enseñanza. Psicología desde el Caribe. (22), 84-109. Recuperado de: http://www.redalyc. org/articulo.oa?id=21311866007.

Kelly, W. A. (1982). Psicología de la educación. Madrid: Morata. Recuperado de : / /w w w. li bros - ant i g u os - alc ana. c om /w il li am- ant hony - k e ll y / psicologia-de-la-educacion/libro.

Klimenko, O. (2009). La creatividad como un desafío para la educación del siglo XXI. Educación y Educadores, 11(2). Recuperado de https://educacion- yeducadores.unisabana.edu.co/index.php/eye/article/view/740/1717

Mena Edwards, I., Vizcarra Rebolledo, R. y Sepúlveda Espinosa, G., (2005).
Estrategia de aprendizaje creativo: Cuatro principios para el diseño de la enseñanza. Intangible Capital, 1(2). Recuperado de: http://www.redalyc. org/articulo.oa?id=54910202.

Poveda, S. (2002). Importancia de la motivación en el aprendizaje de los niños. (Trabajo de grado). Universidad de la Sabana, Bogotá, Colombia. Recuperado de http://intellectum.unisabana.edu.co/bitstream/hand- le/10818/2105/121739.pdf ?sequence=1

Casilimas, C.A. (1996). Investigación Cualitativa. Serie: Especialización en teoría, Métodos y Técnicas de Investigación Social. Bogotá: ICFES.

Velásquez Burgos, B. M., Remolina de Cleves, N. y Calle Márquez, M. G. (2010). La creatividad como práctica para el desarrollo del cerebro to- tal. Tabula Rasa, (13), 321-338. Recuperado de http://www.redalyc.org/ articulo.oa?id=39617525014.

How to Cite

Gómez, A., Patiño, M., & Delgado, A. (2018). Creativity in teaching practice to stimulate the learning desire. Educación Y Territorio, 8(14), 49–74. https://doi.org/10.38017/22563989.667

Downloads

Download data is not yet available.

Published

2018-06-01

Issue

Section

Researh papers