Games And geometric shapes, an alternative of learning for students of 4th grade at the agricultural institution Toro

Authors

  • Oscar Efrén Cortés Arias Universidad de Antioquia
  • Jorge Pulgarín Cárdenas Institución Educativa Técnico Agrícola El Toro

DOI:

https://doi.org/10.38017/22563989.669

Keywords:

attitude, learning, geometry, games, participation

Abstract

It is intended to show the usefulness of geometric and table games as a learning tool in a rural institution, where the importance of physical work and teamwork is evident since young people feel demotivated to participate in pedagogical activities that do not include ICT. Prolonged use of ICTs socially isolates them and, when board games are applied, students become frustrated when they do not get the same immediacy from other activities of their daily lives, which shows up as anxiety and depression in students. The objective is to answer the following question: what possibilities do students discover in games with geometric shapes or table games for learning all kinds of subjects? This research was focused on the qualitative, using the methodology of educational ethnography proposed by María Eumelia Galeano; interviews and surveys were carried out as a tool for collecting information and the model proposed by Corvin and Strauss was used to classify and analyze the information. During this process, categories of analysis appeared, such as “if they let me participate, I’ll beat them all”, “ That’s great, today’s class we’re going to play” “if you propose it, you win in everything”, which contribute to giving meaning to participation during classes where board games are used and development processes are experienced in the younger children

Author Biographies

Oscar Efrén Cortés Arias, Universidad de Antioquia

Psicólogo, Universidad de Antioquia.

Docente orientador, Institución Educativa La Primavera.

Jorge Pulgarín Cárdenas, Institución Educativa Técnico Agrícola El Toro

Docente de ciencias naturales

References

Bernabéu, N. (2009). Creatividad y aprendizaje, el juego como herramienta pedagógica
(1.a Ed.). Madrid: Narcea.

Bolaños, B. (2013). La lúdica como estrategia didáctica en la formación ciudadana del grado quinto de educación básica primaria. (Tesis de pregrado). Universidad del Valle del Cauca, Cali, Colombia.

Coral, L. (2008). Introducción al registro semiótico de las figuras geométri- cas en los textos escolares del primer ciclo de educación básica primaria. (Tesis de pregrado). Univalle, Instituto de Educación y Pedagogía, Cali, Colombia.

Deulofeu Piquet, J. & Edo, M. (2006). Investigación sobre juegos, interac- ción y construcción de conocimiento matemático. Revista de Investigación y Experiencias Didácticas, 24(2), 257-268.

Deulofeu Piquet, J. & Mallart Solaz, A. (2012). Una estrategia para mejorar la comprensión de los enunciados de los problemas. Uno: revista de didáctica de las matemáticas, 18(59), 83-92.

Deulofeu, J. (2016). Juegos de mesa para aprender matemáticas. Uno: Revista
de investigación y experiencias didácticas, 22(74), 7 -13.

Duval, R. (2017). Semiosis y pensamiento humano, registros semióticos y aprendizajes
intelectuales (2.a ed.) (M. Vega Restrepo, trad.). Cali: editorial Univalle. Erikson, E. (2000). El ciclo vital completado. España: Paidós.
Figueiras Ocaña, L. & Deulofeu Piquet, J. (2005). Atribuir un significado a la matemática a través de la visualización, Enseñanza de las ciencias. Revista de investigación y experiencias didácticas, 23(2), 217-226.

Galeano, M. (2004). El diseño de proyectos en la investigación cualitativa. Colombia:
Universidad Eafit.

Giménez Rodríguez, J., Roish Sala, N. & Araujo, J. (2006). Afectos y demos- traciones geométricas en la formación inicial docente. Revista Enseñanza de las ciencias, 24(3), 371-386.

Gómez Chacón, I. (2017). Los afectos en el aprendizaje matemático (3.a ed.).
España: Narcea.

Huizinga, J. (2012). Homo ludens (3.a Ed.). Barcelona: siglo XXI.

Luria, A., Vygotsky, L. & Leontief, A. (2004). Psicología y pedagogía. España: Akal.

Piaget, J. & Gutiérrez, J. (Trads.) (1961). Formación del símbolo en el niño (1.a Ed.).
México: Fondo de Cultura Económico.

Piaget, J. (1977). El criterio moral en el niño (2.a Ed.). España: Ed. Fontanela.

Potosí, L. (2003). Unidad didáctica de la óptica geométrica es un juego de todos los días (Tesis de pregrado). Univalle, Instituto de educación y pedagogía, Cali, Colombia.

Sandín Esteban, M. (2003). Investigación cualitativa en educación. Fundamentos y tradiciones. España: McGraw-Hill.

Strauss, A. & Corvin, A. (2002). Bases de la investigación cualitativa, técnicas y procedimientos para desarrollar la teoría fundamentada (1.a Ed.) (E. Zimmerman, Trad.). Colombia: Universidad de Antioquia.

Vygotsky, L. (2000). El desarrollo de los procesos psicológicos superiores (2.ª ed.).
España: Crítica.

How to Cite

Cortés Arias, O. E., & Pulgarín Cárdenas, J. (2018). Games And geometric shapes, an alternative of learning for students of 4th grade at the agricultural institution Toro. Educación Y Territorio, 8(14), 95–117. https://doi.org/10.38017/22563989.669

Downloads

Download data is not yet available.

Published

2018-06-01

Issue

Section

Researh papers