Classroom pedagogical projects: Needs, interests and Motivations

Authors

  • Nelson Guerrero Fagua Universidad  Pedagógica  y Tecnológica de Colombia
  • Pablo Andrés García Sandoval Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia
  • Andrés Julián Guzmán Sierra Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia
  • Nairo Yezid Hernández Espitia Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia

Keywords:

projects, pedagogical internship, emphasis, needs, interests, motivations

Abstract

The main aim of this reflection article was to identify the subject of emphasis of the Bachelor’s Degree in Basic Education, which involves more intervention within the classroom pedagogical projects developed by teachers in the training of the Pedagogical Research Internship of Deepening, during the tenth academic term, at the Centro Regional of Distance Education Sogamoso in the years 2015-2018 at the Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia. The methodological approach was proposed under the parameters of descriptive and mixed research. Moreover, 3 categories of analysis for recognizing pedagogical needs in educational institutions and social environments where teachers in training carried out their pedagogical internship were assigned. As a result, a series of figures are shown that allow the evaluation of all the fields of knowledge, emphasizing student participation and interests. It can be concluded that the needs and interests of the execution of pedagogical projects in the classroom are oriented towards the implementation of the Spanish Language and Mathematics as preferred.

Author Biographies

Nelson Guerrero Fagua, Universidad  Pedagógica  y Tecnológica de Colombia

Licenciado en Informática Educativa. Especialista en Gerencia Educativa.
Docente  Facultad  de  Estudios  a  Distancia,  Universidad  Pedagógica  y Tecnológica de Colombia. 

Pablo Andrés García Sandoval, Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia

Licenciado en lenguas Extranjeras. Especialista en Informativa Educativa.
Magíster en Educación. Docente Facultad de Estudios a Distancia, Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia. 

Andrés Julián Guzmán Sierra, Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia

Licenciado  en  Educación  Física,  Recreación  y  Deportes.  Magíster  en Pedagogía de la Cultura Física. Candidato a Doctor en Educación. Docente Facultad de Estudios a Distancia, Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia.

Nairo Yezid Hernández Espitia, Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia

Licenciado en Psicopedagogía con Énfasis en Asesoría Educativa.
Especialista en Gerencia Educacional. Maestrando en Educación.
Docente Facultad de Estudios a Distancia, Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia.

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How to Cite

Guerrero Fagua, N., García Sandoval, P. A., Guzmán Sierra, A. J., & Hernández Espitia, N. Y. (2018). Classroom pedagogical projects: Needs, interests and Motivations. Educación Y Territorio, 8(15), 55–76. Retrieved from https://revista.jdc.edu.co/index.php/reyte/article/view/730

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Published

2018-12-14

Issue

Section

Reflection papers