Keywords:
Poetics, humanization of education, Colombian educational system, comprehensive education, competenciesAbstract
This article proposes Poetics as a chance to encourage the comprehensive development of the human being –aesthetic being and social being– in the Colombian educational context. Poetics contributes to humanization of education and makes it a spiritual, cognitive and affective experience capable of going beyond the knowledge view as utilitarian, immediate and effective. Thus, knowledge turns into an unlimited universe where student and teacher are allies, enjoy the knowledge adventure and nurture key human aspects such as imagination, recreation, reverie, fascination, wonderment, among others. They engender the development of critic, autonomous and propositional thinking.
Downloads
References
De Zubiría, S. (2006). Las competencias argumentativas. La visión desde la educación. Bogotá: Magisterio.
___________. (2013). La pedagogía dialogante: Una propuesta innovadora para transformar la educación de niños y niñas en América Latina. Congreso Internacional “La infancia en perspectiva” Villa María- Argentina. [En línea] Disponible en http://pedagogiadialogante.com.co/documentos/ponencias/diseno-curricular-por-competencias.pdf (Consultado en Junio de 2013).
Fischer, E. (1989). La necesidad del arte. Barcelona: Ediciones Península.
Franco, J., Narváez, G. & Herreño, Y. (2008). Lo Poético: una alternativa para sensibilizar la enseñanza de la Lengua Inglesa. Neiva: Editorial Universidad Surcolombiana.
Halliday, M.A.K. (1982). El lenguaje como semiótica social. La interpretación social del lenguaje y del significado. México: Fondo de Cultura Económica.
Held, J. (1981). Los niños y la literatura fantástica. Buenos Aires: Ediciones Paidós.
Heidegger, M. (1992) Arte y Poesía. Trad. Samuel Ramos. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.
Iriarte, A. (2004). El arte de maravillar. Neiva: Editorial Universidad Surcolombiana.
Ministerio de Educación Nacional. “Plan Decenal de Educación 2006-2016. Compendio General. Pacto social por la educación”. [En línea] Disponible en http://www.plandecenal.edu.co/html/1726/a21rticles-166057_compendio_general.pdf (Consultado en Julio de 2013).
Ministerio Nacional de Educación. “Plan Nacional de Lectura y Escritura”. [En línea] Disponible en http://www.colombiaaprende.edu.co/html/
competencias/1746/w3-article-244105.html (Consultado en Julio de 2013)
Nietzsche, F. (1999).Consideraciones intempestivas. Trad. Luis Moreno Claros. Madrid: Valdemar.
Organización de Estados Iberoamericanos para la Educación, la Ciencia y la Cultura (OEI) (2010). Metas Educativas 2021. La Educación que queremos para la generación de los bicentenarios. Madrid: Cudipal.
Schiller, F. (1990). Cartas sobre la educación estética del hombre. Trad. Jaime Feijóo. Barcelona: Anthropos.
Vásquez, F. (2000). Oficio de maestro. Bogotá: Javergraf.
Zuleta, E., Suárez, H. & Valencia, A. (2001). Educación y democracia: Un campo de combate. Hombre Nuevo Editores.