Keywords:
science nature, science-technology-society, attitudes and beliefs, SENA (National Learning Service), technical and technological educationAbstract
This article presents a research project aiming at characterizing attitudes and diverse opinions about the nature of technical and technological education among instructors of a technical and technological educational institution in order to inquire into strengths and weaknesses in the comprehension of topics related to science, technology and society. This is done by the questionnaire of opinions about science, technology and society. The target population was composed of technical and cross-curricular subject tutors. Statistical analyses showed a slightly positive and informed attitude regarding the total sample. However, it was quite remarkable that cross-curricular subject intructors showed higher levels of being informed and positive than technical subject instructors. In this context, an overview will enable a wide vision of needs and requirements involving intructors education and work.
Downloads
References
Acevedo-Díaz, José Antonio y Acevedo Pilar. “Creencias sobre la naturaleza de la ciencia. Un estudio con titulados universitarios en formación inicial para ser profesores de educación secundaria”, Revista Iberoamericana de Educación, 4, 2002.
Acevedo-Díaz, José Antonio. “Educación tecnológica desde una perspectiva CTS. Una breve revisión del tema”. Alambique: Didáctica de las Ciencias Experimentales, 1995, 3, 75-84. (Consultado en Julio de 2013): disponible en http://www.oei.es/salactsi/acevedo5.htm
Bennássar, Antoni., Ángel, Alonso., Manassero, María y García-Carmona, Antonio, Ciencia, Tecnología y Sociedad en Iberoamérica: Una evaluación de la comprensión de la naturaleza de ciencia y tecnología, España: Centro de Altos Estudios Universitarios de la OEI, 2011.
Carvajal, Guillermo. “Pedagogía diferenciada: según Philippe Meirieu” Diálogos, Revista Electrónica de Historia. 3, n°2-3, 2002. Disponible en http://www.historia.fcs.ucr.ac.cr/articulos/pdiferenciada.htm
López, José y Luján, José “Filosofía de la Tecnología” Teorema Revista internacional de filosofía. Tecnos 17, 3. 1998. Disponible en http://www.oei.es/salactsi/teorema00.htm
López, José. “Los estudios de ciencia, tecnología y sociedad.” Revista Iberoamericana de Educación, 20, 1999, 217-225. Disponible en http://www.oei.es/salactsi/cerezorie20.htm
Manassero, María y Vázquez, Ángel Alonso, “Instrumentos y métodos para la evaluación de las actitudes relacionadas con la Ciencia, la Tecnología y la Sociedad” Enseñanza De Las Ciencias, 2001, 20, n°1, (2001)15-27.
Martín, Mariano y González, Juan. “Reflexiones sobre la educación tecnológica desde el enfoque CTS” Revista Iberoamericana de Educación, Es paña: Organización de Estados Iberoamericanos OEI, 2002. Disponible en http://www.rieoei.org/rie28a01.htm
Morales, Edgar y Gutiérrez, Luisa. Actitudes y opiniones sobre la naturaleza de la ciencia y la tecnología en instructores del SENA- Sogamoso” Tesis no publicada.2013.
Pita, Blanca y Páez, Dora. “Una propuesta epistemológica para el desarrollo de competencias en el SENA, desde el modelo constructivista”, Magisterio, 2, n°. 4, 2008, 74.
Sanz, Noemí y López, José. Cultura científica para la educación del siglo XXI .Revista iberoamericana de educación, 58, 2012. 35-59.
Servicio Nacional de Aprendizaje-SENA. Sitio web oficial. Disponible en http://www.sena.edu.co/acerca-del-sena/quienes-somos/Paginas/Historia-Vision-Mision-Valores-y-Simbolos.aspx
Vázquez, Ángel y Alarcón, Marco. Didáctica de la Tecnología, Madrid: Editorial Síntesis, 2010.
Vázquez, Ángel., Mannassero, María Antonia y Talavera, Marisa. “Actitudes y creencias sobre la naturaleza de la ciencia y la tecnología en una muestra representativa de jóvenes estudiantes”. Revista Electrónica de Enseñanza de las Ciencias, 9 nº 2, 2010.333-352.