Keywords:
educator, personalizing education, teaching labor, abilitiesAbstract
The article shows the philosophical and pedagogical framework as a result of a documentary research. It presents the basic abilities of the educator on a personalizing point of view. They are the cooperative labor, the integration of individual and social issues of the educative process; listening and teaching, the role of the person as a means among the knowledge possibilities and the object to be known. Finally, the learner who is able to be apart from the authoritarianism and encourages updating, research and self-criticism.
Downloads
References
Barrio, José María. Elementos de antropología pedagógica. Madrid: Rialp, 2004.
Buitrago, Jerez Orfa. “Educación personalizada, una modalidad educativa”, Ciencias Humanas, n°. 26. (2000): 148-156.
Carrasco, José Bernardo. Cómo personalizar la educación. Madrid: Narcea, 2007.
Escorcia Caballero, Rolando, “La cooperación en la educación: Una visión organizativa de la escuela”, Educación y educadores, 1 (2009): 121-133.
Ferrini, Rita. Hacia una Educación Personalizada. México: Limusa, 2000.
Forment, Eudaldo. “El ser personal, fundamento de la educación”. En: El Concepto de Persona, compilado por García Hoz, Víctor, 55-95. Madrid: Rialp, 1989.
García, Hoz, Víctor. Educación Personalizada. Madrid: Rialp, 1988.
_________. La Práctica de la Educación Personalizada. Madrid: Rialp, 1988.
_________ Introducción general a una pedagogía de la persona. Madrid: Rialp, 1993.
González, Recuento Javier. Personalización. Madrid: Prentice Hall, 2004.
Klimenco, Olena. “La creatividad como un desafío para la educación del siglo XXI”, Educación y educadores, 2 (2008): 191-210.
Medina Rubio, Rogelio. “La Educación como un Proceso de Personalización en una Situación Social”. En: El Concepto de Persona, compilado por García Hoz Víctor, 13-41. Madrid. España: Rialp, 1989.
Ministerio de Educación Nacional de Colombia. Ley General de Educación. Bogotá: MEN, 1994.
Mounier, Emmanuel. El Personalismo. Bogotá: Búho, 2006.
Moreno Villa, Mariano. El hombre como persona. Madrid: Caparrós, 2005.
Millán Puelles, Antonio. La Formación de la Personalidad Humana. Madrid: Rialp, 1983.
Ocampo Flórez, Esteban. “Educación personalizada. Planteamientos generales”. En Educar. El desafío de hoy, editado por Magisterio, 159-187. Bogotá: Magisterio, 2005.
Ospina Lozano, Luis Eduardo. “Algunos fundamentos teóricos de la educación personalizada”, Interacción, 9 (2009):147-164.
Sarramona, Jaume. Teoría de la educación. Barcelona: Ariel, 2000.
Sastoque, Luis Francisco. Dignidad de la persona humana. Bogotá: Universidad Santo Tomás, 2010.
Vélez Escobar, Álvaro. Práctica de la Educación Personalizada. Bogotá: Indo-American Press Service, 1990.