Keywords:
school environment, pedagogical practices, school welfare, school happinessAbstract
This article presents a synthesis of the macro-project “Living Educative Institutions” by the Scientific Research Institute of the Education College. It is based on the premise that “School” is the society cornerstone and the most important task of any country to citizenship building up. This research aims at inquiring into a human, comprehensive and experiential perception of the Colombian Educative Institutions’ participants, means and goals in order to make a renewal proposal. The first stage pretends to look into what school life is like nowadays in terms of human ecology, pedagogical practices, welfare and happiness (2013-2017). Educative Research will be applied by the setting up of teachers networks articulated around the country through cooperation and socialization curriculum-structured processes.
Downloads
References
Banco Mundial. Gasto Público en Educación, total (% del PBI) (2013). [Citado el 12 de diciembre de 2012]. Disponible en: http://datos.bancomundial.org/indicador/SE.XPD.TOTL.GD.ZS
Boggino, Norberto. “Diversidad y convivencia escolar. Aportes para trabajar en el aula y la escuela” REXE: Revista de Estudios y Experiencias en Educación. 14 (2008): 53-64.
Csikszentmihalyi, Mihaly. Fluir: Una psicología de la felicidad. Madrid: Kairós S.A. 1990.
Delgado, Vanesa. Organización del aula de Educación Primaria en centros educativos de Burgos y su provincia. Influencia del espacio escolar en el proceso de Enseñanza-Aprendizaje. Tesis doctoral. España, Universidad de Burgos, 2009.
Dubet, Francois. “El declive y las mutaciones de la institución”. Revista de Antropología Social, 16:(2007) 39-66.
Encuesta Nacional de Deserción Escolar – ENDE, Colombia (2011).
Encuestas Nacionales de la Situación Nutricional en Colombia (ENSIN) 2005.
Encuestas Nacionales de la Situación Nutricional en Colombia (ENSIN) 2010.
Estévez López, Estefanía; Martínez Ferrere, Belén y Musitu Ochoa, Gonzalo. “La autoestima en adolescentes agresores y víctimas en la escuela: La perspectiva multidimensional”. Intervención Psicosocial. 15, n°. 2. (2006).
Gómez Roldán, Andrés. “La lúdica en los procesos democráticos, participativos y pluralistas- prolegómenos” Derechos y valores. VIII, n°. 16 (2005).
Mejía Marco Raúl. Pensar la Educación y la pedagogía en el siglo XXI. Tunja: Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia, 2011.
Ministerio de Educación Nacional. Estadísticas del sector educativo. [Citado el 20 de noviembre de 2012]. Disponible en: from http://menweb.mineducacion.gov.co/seguimiento/estadisticas/principal.php?begin=1yseccion=17yid_categoria=2ydpto=ymun=yet=yins=ysede=
Ministerio de Educación Nacional, Plan Nacional Decenal de Educación (Colombia: 2006-2016). Bogotá: Imprenta Nacional de Colombia.
__________, Plan Sectorial de Educación (Colombia: 2010-2014). Bogotá: Imprenta Nacional de Colombia.
__________, Plan de Acción-Colombia: 2013. Bogotá: Imprenta Nacional de Colombia.
Moreno Heladio y Losada Álvaro. Abc pedagogía y otros conceptos afines. Bogotá, Servicios, 2004.
Plan Nacional de Desarrollo. Prosperidad para todos (2010-2014). Departamento Nacional de Planeación, Imprenta Nacional de Colombia.
Remess Pérez, Miriam y Winfield Reyes Fernando. “Espacios educativos y desarrollo: Alternativas desde la sustentabilidad y la regionalización”. Investigación y Ciencia. (2008): 45-50.
Robert Spaemann. Felicidad y benevolencia. Madrid: RIALP, 1991.
Vega Daniel Torres. Comunidad de investigación educativa en red. Tunja: JDC, 2013.