Keywords:
Participation as pedagogical strategy, citizenship, children and youth culturesAbstract
Research as pedagogical strategy, epistemological and methodological stance represents a new trend to build up citizenship founded on knowledge democratization. It is figured out as children and young people’s research practice which has been reclaimed by adults so far. Accordingly, it is evident that this sort of groups accompanied by adults during the inquiry stage tend to build up citizenship elements and settings based on participation, prominence, autonomy and the development of abilities and skills, knowledge democratization ,science demythologizing, and the break of the patronizing paradigm that has had an effect on humanity during history.
Downloads
References
Fernández P. y Juan S. “Sociología de los grupos escolares. Sociometría y dinámica de los grupos escolares. Universidad de Almeria” (2000 [citado el 20/05/2012]) disponible en http://cv.uoc.edu/app/blogaula111/111_02_132_03_58173_mcanovam/files/2011/11/sociometria.pdf.
Foucault, Michel. Un diálogo sobre el poder y otras conversaciones. Madrid: Tecnos, 1981.
Manjarrés, María E. y Mejía, Marco R., Niños, niñas y jóvenes investigan. Lineamientos de la investigación como estrategia pedagógica. Edición Ampliada. Colombia: Editorial Edecto Ltda. 2012.
Liebel, Manfred. Protagonismo infantil. Movimiento de los niños trabajadores en América Latina. Managua: Nueva Nicaragua, 1994.
Patiño, Zaida, L. “Una lectura sobre la formación científica en Colombia y México”. “Revista Internacional del Magisterio”, (núm. 42, 2009): 26-31. Colciencias. Plegable Programa Ondas. Bogotá: Colciencias, 2009.
Vigotsky, Lev. Pensamiento y Lenguaje. La Habana: Pueblo y Educación, 1982.