Keywords:
projects, pedagogical internship, emphasis, needs, interests, motivationsAbstract
The main aim of this reflection article was to identify the subject of emphasis of the Bachelor’s Degree in Basic Education, which involves more intervention within the classroom pedagogical projects developed by teachers in the training of the Pedagogical Research Internship of Deepening, during the tenth academic term, at the Centro Regional of Distance Education Sogamoso in the years 2015-2018 at the Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia. The methodological approach was proposed under the parameters of descriptive and mixed research. Moreover, 3 categories of analysis for recognizing pedagogical needs in educational institutions and social environments where teachers in training carried out their pedagogical internship were assigned. As a result, a series of figures are shown that allow the evaluation of all the fields of knowledge, emphasizing student participation and interests. It can be concluded that the needs and interests of the execution of pedagogical projects in the classroom are oriented towards the implementation of the Spanish Language and Mathematics as preferred.
Downloads
References
Cortés, S. (2005). El método de proyecto como experiencia de innovación en aula. Geoenseñanza, 10(1), 107-118.
González-Agudelo, E M. (2001). Las concepciones didácticas o del conversar sobre el conocimiento. Cuadernos Pedagógicos, (15). Universidad de Antioquía.
Kilpatrick, W. H. (1918). The Project Method. Teachers College Columbia University.
Moreno, H. (1997). Proyectos Pedagógicos de Aula: un camino para mejorar la calidad de los aprendizajes. Revista de educación, (180), 56-60.
Ormrod, J. E. (2005). Aprendizaje Humano. Person Prentice Hall Education. Plan Académico Educativo. (2009). Licenciatura en Educación Básica con énfasis en Matemáticas, Humanidades y Lengua Castellana. Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia.
Rincón Bonilla, G. (2012). Los proyectos de aula y la enseñanza y el aprendizaje del lenguaje escrito. Kimpres. http://redlenguaje.com/images/los-proyectos- aula-y-ensenanza.pdf.
Sampieri, R. (2014). Metodología de la Investigación. McGraw- Hill Education.
Straus, A., y Corbin, J. (2002). Bases de la investigación cualitativa. Técnicas y procedimientos para desarrollar la teoría fundamentada. Universidad de Antioquia.
Zapata, V. et al. (1994). Historia de la pedagogía. Editorial Universidad de Antioquia.