Development Of Mathematical Skills In Communication And Modeling, Based On Problem Solving

Authors

  • Arley Zamir Chaparro Cardozo
  • Claudia Patricia Ávila Márquez
  • Adriana Yaneth Caro López

Keywords:

skills, communication, modeling, problem solving, didactic unit in mathematics.

Abstract

The development of mathematical skills allows students to get along themselves in different contexts, such as: school, family and social context; communication and modeling are among the fundamental mathematical skills, which have been presenting deficiencies in the fifth grade students of the Technical Educational Institution José Ignacio de Márquez, Antonio Ricaurte building in Ramiriquí; these deficiencies were evidenced in the diagnosis carried out from the analysis of the results of the "saber" tests (name from the Spanish). Therefore, to overcome such shortcomings, it was proposed to work a didactic unit through the resolution of problem solving in order to contribute to the development of communication skills and modeling in mathematics. Methodologically, the study was based on action research, under a critical social approach, framed in the qualitative paradigm. For the development of the study, the methodological design was established in three phases: diagnosis, design of the didactic unit, and analysis of the benefits of the implementation. Afterwards, triangulation, analysis and discussion of the results were carried out; evidencing that working on problem solving situations strengthens the development of communication and modeling competences in a significant way.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Arley Zamir Chaparro Cardozo

Magíster en Educación Docente de la Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia, Tunja, Colombia - Docente Básica

Claudia Patricia Ávila Márquez

Especialista en Necesidades de Aprendizaje en Lectura, Escritura y Matemáticas Docente Básica - Institución Educativa Técnica José Ignacio de Márquez de Ramiriquí, Colombia. Estudiante Maestría en Educación con énfasis en profundización, Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia,  

Adriana Yaneth Caro López

Especialista en Necesidades de Aprendizaje en Lectura, Escritura y Matemáticas Docente Básica - Institución Educativa Técnica José Ignacio de Márquez de Ramiriquí, Colombia, Estudiante Maestría en Educación con énfasis en profundización, Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia, 

References

Bahamonte, S., & Vicuña, J. (2011). Resolución problemas matemáticos. Chile: Universidad Magallanes.

Barajas, P. (2013). Estrategias de aprendizaje basadas en la resolución de problemas (Tesis de maestría en educación). Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia, Tunja, Colombia.

Bassanezi, R. C., & Salett, M. (1997). Modelación matemática: Una antigua forma de investigación un nuevo método de enseñanza. Revista didáctica de las matemáticas, (32), 13-25.

Bonilla, E. R., & Rodríguez, P. (1997). Más allá del dilema de los métodos: La investigación en Ciencias Sociales (3ª ed.). Bogotá: Editorial Norma.

Camargo, L., & Guzmán, A. (2005). Elementos para una didáctica de pensamiento variacional. Bogotá: Editorial Magisterio.

Castillo, N., Jaimes, G., & Chaparro, R. O. (2001). La investigación acción participación (IAP). En Una aproximación a la investigación cualitativa, (pp. 85-89). Tunja: Editorial Sección de publicación UPTC.

Contreras, M. (2013). Cómo elaborar preguntas y pruebas escritas para evaluar competencias matemáticas. Bogotá: Editorial Tiempo de leer.

D´ Amore, B., Godino, J., & Fandiño, M. (2008). Competencias y matemática. Bogotá: Editorial Magisterio.García, E., Gil, J., & Rodríguez, G. (1999). Metodología de la Investigación Cualitativa. Archidona, Málaga: Ediciones Aljibe S.L.

Godino, J.D., Batanero, C., & Font, V. (2003). Fundamentos de la Enseñanza y el Aprendizaje de las Matemáticas. España: Universidad de Granada. Recuperado de http://www.ugr.es/local/jgodino/edumat-maestros/

Hein, N., & Salett, M. (2004). Modelación matemática y los desafíos para enseñar matemáticas. Revista Educación Matemática, (16), 105-125.

Márquez, R. P., (2014). Cómo desarrollar habilidades del pensamiento. Bogotá: Ediciones de la U.

Mckernan, J. (2001). Investigación acción y currículo. Madrid: Ediciones Morata.

MEN. (1998). Lineamientos Curriculares: Área de Matemáticas. Bogotá: Magisterio.

MEN. (2015). Matriz de Referencia Matemáticas. Recuperado de http://sigaweb.com.co/sites/default/files/dba/matriz_de_referencia_matematicas_3-5-9_2015.pdf

Miguélez, M. (2008). Epistemología y metodología cualitativa en las ciencias sociales. México: Trillas.

Sandoval, C. (2002). Investigación cualitativa. Programa de Especialización en teoría, métodos y técnicas de investigación social. Bogotá, Colombia: Instituto Colombiano para el Fomento de la Educación Superior.

Santos, L. M. (2007). La resolución de problemas matemáticos fundamentos cognitivos. México: Editorial Trillas.

Strauss, A. L., & Corbin, J. (2002). Bases de la investigación cualitativa: técnicas y procedimientos para desarrollar la teoría fundamentada. Medellín: Universidad de Antioquia.

Published

2017-01-30

How to Cite

Chaparro Cardozo, A. Z., Ávila Márquez, C. P., & Caro López, A. Y. (2017). Development Of Mathematical Skills In Communication And Modeling, Based On Problem Solving. Educación Y Territorio, 7(12), 73–93. Retrieved from https://revista.jdc.edu.co/reyte/article/view/253

Issue

Section

Researh papers