Keywords:
cinema, childhood, visual culture, spectatorAbstract
This article carries out a filmic and literature review of childhood representation in the cinema, its implications on the building up of a determined visual culture and the ways to see engendered in the school environment. To do so, related films were analyzed and works done by Inés Dussel and Jorge Larrosa were revised. They have found the relationships between cinema, the child image construction and the uses of cinema with children as a means to knowledge and the spectator formation. Children recognize themselves in the image and learn to be spectators while they
develop their argumentative, communicative, critical and decision making skills.
Downloads
References
Aguilar, P. (2000). Manual del espectador inteligente. Madrid: Fundamentos.
Antelo, E. (2006). Mirando la escuela de noche. En I. Dussel, educar la mirada, políticas y pedagogías de la imagen. Argentina: Manantial.
Arfutch, L. (2006). las subjetividades en la era de la imagen: de la responsabilidad de la imagen. En I. Dussel, como educar la mirada, políticas y pedagogías de la imagen. Argentina: Manantial.
Berger, J. (1972). modos de ver. Inglaterra: Editorial G. Gili.
Bolívar, C., & Oviedo, M. (2004). Representaciones sociales infantiles de convivencia y el conficto en el departamento de Huila. Neiva: Universidad Sur-Colombiana.
Carli, S. (2006). Ver este tiempo. Las formas de lo real. En I. Dussel, educar la mirada, políticas y pedagogías de la imagen. Argentina: Manantial.
Castoriadis, C. (2009). La imagen, imaginario e imaginación [En línea] Disponible en http://rojacasa.blogs.pot.com/2009/08/imagen-imaginario-e.imaginacion.html (Consultado en junio de 2013).
Dussel, I. (2006). Educar la mirada: reflexiones sobre una experiencia audiovisual y de formación docente. En I. Dussel, educar la mirada, políticas y pedagogías de la imagen Argentina: Manantial.
Font, D. (1985). El poder de la imagen. Madrid: Salvat.
Grispert, E. (2008). Cine, ficción y educación. Barcelona: Laertes ediciones.
Hartard, M. (2006). Las tortugas también vuelan [En línea] Disponible en http//periodismoyciencia.blogspt.com/2006/las-totugas-tambin-vuelan. html (Consultado en junio de 2013).
Hernández, F. (2000). Educación y cultura visual. España: Octaedro.
Larrosa, J. (2006). Niños atravesando el paisaje. notas sobre cine e infancia. En I. Dussel. Educar la mirada, políticas de la imagen. Argentina: Manantial.
Lynch, K. (1999). La imagen de la ciudad. Barcelona: Gustavo Gili, S.A.
Monsivais, C. (2006). Se sufre porque se aprende: (de las variedades del melodrama en América Latina). En I. Dussel. Educar la mirada: políticas y pedagogías de la imagen (pág. 318). Argentina: Manantial.
Olivia, V. (2009). Espacio de debate y búsqueda de estrategias de la intervención para la educación. [En línea] Disponible en librevuelovivianablog.bolgspt.com/2009/04/pelicula-los-niños-de-cielo.html. (Consultado en Agosto de 2013).
Reguillo, R. (2006). Políticas de la mirada. Hacia una antropología de las pasiones contemporaneas. En I. Dussel. Educar la mirada: políticas y pedagogías de la imagen. Argentina: Manantial.
Tobin, J. (2006). Poéticas y placeres del video etnográfico en la educación. En I. Dussel. Educar la mirada: políticas y pedagogías de la imagen. Argentina: Manantial.
Tosi, V. (1993). El lenguaje de las imágenes en movimiento. México: Grijalbo.