Keywords:
poetry, aesthetic experience, democracy, difference, reading and writing, imagination and educationAbstract
Imagination and poetry forge citizens’ democratic attitude because they downplay core beliefs, structures and standpoints. Poetics ambiguity, fragility and mystery make poetry readers and writers take on a more active and sincere way of behaving in the world, to themselves and to others. To do this, it reflects on the primary and foundational nature of the aesthetic experience and the poetic texts while reading and writing are taking place. From then on, the links between poetic dimension, reading and critic readers’ education are outlined. Finally, it is evident why school is one of the most promising settings to make poetry readers –immersed in world textuality- be democratically committed to respect differences.
Downloads
References
Blake, William. Poesía completa. Barcelona: Orbis, 1986.
Borges, Jorge Luis. Siete noches. México: Fondo de Cultura Económica, 1986.
Derrida, Jacques. La dissémination. Paris: Editions de Seuil, 1972.
__________, De la Gramatologie. París: Editions de Minuit, 1967.
Dufrenne, Mikel. Phenomenologie de l’experienceaestethique. París: PUF, 1992.
Gadamer, Hans-Georg. Estética y Hermenéutica. Madrid: Tecnos, 1996.
__________, Arte y verdad de la palabra. Barcelona: Paidós, , 1998.
Heidegger, Martín. Ser y Tiempo. Madrid: Trotta, 2003.
__________, De camino al habla. Barcelona: Odos, 1987.
__________, Arte y Poesía. México: Fondo de Cultura Económica, 1992.
Hegel, Georg W. F. Lecciones de Estética. La poesía. Buenos Aires: Siglo Veinte, 1985.
Huidobro, Vicente. Obra Poética. Madrid: ALLCA XX, 2003.
Iser, Wolfgang. L’act de la lectura. Theoría de l’effetesthetique. Belgica: Mardaga, 1997.
Jauss, Hans Robert. Experiencia estética y hermenéutica literaria. Madrid: Taurus, 1992
__________, Pequeña apología de la experiencia estética. Barcelona: Paidós, 2002.
Kant, Emanuel. Critica del Juicio. Madrid: Espasa Calpe, 1984.
Lezama Lima, José. Algunos tratados en La Habana. Barcelona: Anagrama, 1971.
__________, Confluencias. La Habana: Letras Cubanas, 1988.
Ministerio de Educación Nacional. Lineamientos Curriculares de la Lenguas Castellana. Bogotá: MEN, 1998.
Pessoa, Fernando. Poesía completa. Barcelona: Río Nuevo, 1977.
Platón. Obras completas, Madrid: Patricio de Azcárate, 1872.
Popol Vuh. México: FCE, 1984.
Ricoeur, Paul. Tempsetrécit. Paris: Editions du Seuil, 1983.
__________, Soi-meme commeun autre. Paris, Editions du Seuil, 1990.
__________, La metaphore vive. París, Editions du Seuil, 1975.
Schiller, Federico. Cartas sobre la educación estética del hombre. Barcelona: Anthropos, 1999.
Schopenhauer, Arthur. El mundo como voluntad y representación. México: Porrúa, 2000.