Keywords:
Teaching practicum, pedagogic discourse, pedagogic approachesAbstract
This article aims at describing elementary and high school teachers’ practicum in Educative Institutions from Atlántico and Sucre. To do so, a descriptive research is carried out. Besides, 41 teaching experiences are systematized under criteria such as: didactics, evaluation and pedagogy. Later on, data is analyzed in order to identify categories related to teachers’ practicum. This analysis is based on Bernstein and Van Dijk’s postulates. Some of the categories came to be teaching practicum’s purposes, pedagogic discourse, instrumental teaching practicum, lesson planning and regulation. As a result, teaching-oriented practicum is elicited. It is characterized by knowledge transmission and traditionally set.
Downloads
References
Bernstein, Basil. La estructura del discurso pedagógico. Fundación Paideia, España: Morata. Segunda edición. 1994.
Díaz Villa, Mario. El campo intelectual de la educación en Colombia. Cali: Universidad del Valle. Centro Editorial Investigación, 1993. Disponible en: http://www.pedagogica.edu.co/storage/ps/articulos/pedysab01_05arti.pdf. Consultado el 20 de junio de 2010.
Hernández Sampieri, Roberto, Carlos Fernández Collado y Baptista Pilar Lucio. Metodología de la investigación. México: Mc. Graw Hill. 2010.
Portela, Henry. “La racionalidad técnica... una huella que condiciona el sentido de la formación en los procesos educativos”. Revista Electrónica de la Red de Investigación Educativa. Vol.1, Núm. 1, Julio-Diciembre de 2004.
Disponible en Internet: <http://revista.iered.org>.Consultado el 7 de mayo de 2010.
Ruiz Botero, Luz Dary. La sistematización de prácticas. Sistematización de prácticas. Liceo Nacional Marco Fidel Suárez. Septiembre 20/ 2001. Disponible: http://www.oei.es/equidad/liceo.PDF. Consultado el 15 de julio de 2010.
Tamayo, A. Tendencias de la Pedagogía en Colombia. Manizales. 2007. En Vlatinoamericana.ucaldas.edu.co/.../Latinoamericana3-1_5.pdf. Consultado en abril 2010.
Timaná Velásquez, Q.F. “¿Por qué y sobre qué debemos investigar en pedagogía en Colombia?”. Praxis & Saber. Tunja: Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia, Vol.1, Núm.1, primer semestre de 2010.
Van Dijk, Teun. Estructuras y funciones del discurso. México: Siglo XXI editores. 2005.
__________”Conocimiento, elaboración del discurso y educación”. En Es cribanía (Universidad de Manizales, Colombia), 8, enero-junio de 2002, pp. 5-22 Disponible: http://www.discursos.org/oldarticles/Conocimiento,%20elaboraci%F3n%20del%20discurso%20y%20educaci%F3n.pdf.Consultado el 20 de julio de 2010.
__________ Análisis crítico del discurso. Cátedra UNESCO. Discurso, poder y cognición social. 1994. Disponible en: http://www.geocities.com/estudiscurso/vandijk_dpcs.html. Consultado el 15 de julio de 2010.
Zuluaga, Olga Lucía. El florecimiento de la investigación pedagógica. Bogotá: Editorial Coprodic, 1999. En Pedagogía, discurso y poder.
__________ “Educación y Pedagogía, una diferencia necesaria”. Revista Educación y Cultura. Núm. 14.