RECREATION OF SOCIAL BONDS IN THE CLASSROOM

Authors

  • Edy Luz Castro Rodríguez

Keywords:

Human values, respect, tolerance, interaction, social bonds

Abstract

This article is about an ongoing research in Escuela Normal Superior located in Mompós (Bolivar), whose aim is to recreate the social bonds in the classroom by the effective practice of human values such as; respect and tolerance. This qualitative and ethnographic research intends to identify, analyze and propose solutions to the target situation: interaction difficulties in the classroom. By close contact with the community and its involvement in the research process, it is expected to achieve a deep comprehension of its world view, culture, language, habits and customs in order to suggest and implement educative strategies to build up an armonic school life.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Edy Luz Castro Rodríguez

MS. c. en Educación de la Universidad de Antioquia. Docente de Investigación y Pedagogía
de la Facultad de Ciencias de la Educación, Humanidades, Filosofía y Artes 
de la Fundación Universitaria Juan de Castellanos.

References

Álvares, D. María y otros. “Educación en valores y convivencia escolar”, http://biblioteca.universia.net/html_bura/ficha/params/title/educacion-valores-convivencia-escolar/id/38134601.html..6 de noviembre de 2008

Álvarez, Luis José. Educación en valores y convivencia. Bogotá: USTA. 1998.

Anderson, Marc. Metodología de la investigación. México: Mc Graw-Hill. Castro Cossio, Baltasar. Ética filosófica. México: Ed. Diana. 1999.

Castillo, Betsy y León, Leomar. Tesis Educación, http://www.monografias.com/trabajos61/tesis-educacion/tesis-educacion2.shtml. marzo de 2008.

“Orientaciones para la interculturalidad” Somos iguales – Somos diferentes. http://www2.gobiernodecanarias.org/educacion/17/WebC/apdorta/unidad-1.htm

Córdova, José Javier. Estrategias Educativas para Trabajar en Valores. Valencia: Fundalam. 1997.

CORPORACIÓN EDUCACIÓN SIN FRONTERAS. Estrategia de prevención del conflicto. Argentina: Politores. 2001.

__________. Modelo de convivencia escolar desde la prevención integral. Medellín. 2008.

Garnier, Leonardo. Educar para la ética, educar para el amor. México: Ministro de Educación Pública. 2010.

Habermas. Teoría de la comunicación. Madrid: Promotores editores. 2000

Krauskopf, Diana. El rol de la educación. Argentina. 2001.

Lycée Claude Gay. Formación integral y armónica del alumno. Chile: Timeprint. 2003.

Madrid, Yudexzi y Lugo, Erika. “Sistema de convivencia en la consolidación de valores”· http://www.monografias.com//trabajos58/convivencia-consolidacion-valores/convivencia-consolidacion-valores3.shtml?monosearch. abril de 2008.

Marquínez Argote, Germán. Antropología latinoamericana. Bogotá: USTA. 1999.

MINISTERIO DE EDUCACIÓN NACIONAL - MEN. Competencias Ciudadanas. Bogotá.

Noguera, Martín. Estrategias didácticas, dirigido a los alumnos. Barquisimeto: Universidad Bolivariana. 2006.

Ortega, José. La escuela como ámbito de convivencia. México: Psicothema. 2002.

Romero, Juan Eduardo. Tejido social y convivencia. Medellín: Oveja Negra. Sahel, Claude. La Tolerancia: Por un humanismo herético. Madrid: Ed. Cátedra. 2009.

Sotelo, Luis. Estrategias didácticas para educar en valores. Madrid: Ed. Cátedra. 2010.

Torres, Andrew. Programa de reforzamiento del valor responsabilidad. Medellín. 2008.

UNESCO. La educación encierra un tesoro. Santiago de Chile. 1999.

Vargas Montoya, Samuel. Ética o filosofía moral. México: Ed. Porrúa. 1987.

“Modelo de Convivencia Escolar”, Buenas Prácticas para superar el conflicto, http://www.saliendodelcallejon.pnud.org.co/buenas_practicas.shtml?x=7634. 27 de mayo de 2005.

http://www.dgb.sep.gob.mx/informacion_academica/programasdeestudio/cfb_1ersem/ETICAYVALORES-I.pdf

Published

2011-11-16

How to Cite

Castro Rodríguez, E. L. (2011). RECREATION OF SOCIAL BONDS IN THE CLASSROOM. Educación Y Territorio, 1(1), 139–158. Retrieved from https://revista.jdc.edu.co/reyte/article/view/426

Issue

Section

Artículo corto